Hi! Welcome Back and Stay Tune! Rimas Lalat Ganggu? Cuba Bebaskan Rumah Dengan Trik Sederhana Ini Yg Ramai Tak Tahu !!! - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Rimas Lalat Ganggu? Cuba Bebaskan Rumah Dengan Trik Sederhana Ini Yg Ramai Tak Tahu !!!

loading…

Rimas Lalat Ganggu? Cuba Bebaskan Rumah Dengan Trik Sederhana Ini Yg Ramai Tak Tahu !!!

Rimas Lalat Ganggu? Cuba Bebaskan Rumah Dengan Trik Sederhana Ini Yg Ramai Tak Tahu !!!
Rimas Lalat Ganggu? Cuba Bebaskan Rumah Dengan Trik Sederhana Ini Yg Ramai Tak Tahu !!!

Di rumah banyak lalat yang jijik dan sangat mengganggu? Cuba saja trik sederhana ini untuk mengusir mereka. Dijamin berkesan.

ARTIKEL MENARIK: Buktikan, Hanya Dalam 3 Minit Mencuci Rambut Anda Dengan Air Garam!! Kelemumur, Keguguran Rambut Hilang Selama-Lamanya.

loading…

Kehadiran beberapa jenis serangga kerap kali mengganggu keamanan rumah kita. Bukan hanya cukup berbahaya kerana boleh saja menggigit dan menyebabkan ruam serta gatal.

Namun seringkali kehadiran mereka juga membuat kita berasa jijik. Mulai dari nyamuk, lipas, semut, sampai lalat sekalipun.

Berbicara mengenai lalat, selain membuat suasana tidak nyaman, lalat memang dikenali haiwan yang kerap kali menyebarkan berbagai penyakit.

Hal ini tak terlepas dari lingkungan dan hidup mereka yang sentiasa berhubungan dengan tempat kotor. Sehingga mereka seringkali membawa kotoran pada tempat-tempat yang disinggahi.

Salah satu tempat yang paling sering di singgahi atau dihinggap, boleh dikatakan tempat kegemaran setelah kotoran iaitu makanan. Jika ada makanan maka lalat ini akan segera hinggap.

Bisa dibayangkan saja jika lalat tadi berasal dari mana dan apa jadi pada makanan kita. So, tanpa panjang lebar mari kita bahas cara mengusir lalat di rumah dan dari makanan hingga selesai.

Sudah fahamkan mengapa lalat sering dianggap serangga yang mengganggu? Mestipun berukuran kecil keberadaannya tak disukai. Tapi lalat selalu susah dihalau.

Apatah lagi ketika memasak atau hendak menghidangkan makanan, tiba-tiba saja kawanan lalat datang. Mengusir lalat dengan menyembur alat pembasmi serangga memang efektif.

Tapi tentu saja hal ini memberikan kesan yang sangat berbahaya bagi kesihatan diri sendiri. Sebab zat kimia yang ada di ubat pembasmi serangga itu.

Ini alasannya mengapa kita harus mencuba cara semulajadi. Membuatnya pun sangat mudah. Tak hanya berhasil menghalau lalat, cara ini juga akan membuat aroma dapur menjadi menyenangkan.

Dipetik dari Buzz Flare, untuk membuat penyembur pengusir lalat, berikut bahan-bahan yang diperlukan.

Bahan-bahan :

3 cawan air panas (yang bukan mendidih).
3 sudu makan minyak esensial atau minyak atsiri.
1 sudu makan baking soda.

Untuk menjadikannya cairan yang siap boleh disembur, langkah yang dilakukan adalah:

Campurkan minyak esensial dan air panas di dalam botol semburan. Lalu tambahkan baking soda.

Kocok botol sehingga bahan-bahan tersebut campur merata. Hasilnya siap digunakan.

Sembur ruangan rumah dengan cairan tersebut terutama tempat yang banyak dikunjungi lalat. Ruangan Anda akan menjadi segar dan lalat-lalat akan pergi menjauh.

Selain itu ada cara lain, yakni bagi yang tengah menjalankan perniagaan membuka warung makan yakni dengan menghalau lalat dengan menggunakan air dan plastik.

Apa ia boleh berhasil?

Cara ini memang bukan cara baru lagi kerana sudah banyak digunakan. Bahkan kita sering menjumpainya di warung-warung air putih yang dibungkus dengan plastik kemudian di gantung.

Lantas apa hubungannya antara bungkusan air di plastik dan lalat? adakah benar boleh mengusir lalat?

Pertanyaan tersebut mungkin terlontar di benak fikiran kita ketika mendengar cara tersebut mampu mengusir lalat. Itu normal jika berfikir demikian kerana segala sesuatu yang nampak seolah tak ada hubungannya itu harus dibuktikan dulu baru boleh dipercayai.

Perlu diketahui bahawa cara mengusir lalat dengan air dan kantung plastik ini tidak hanya dilakukan di Malaysia saja. Malahan di luar negeri sana sudah lebih dulu melakukannya.

Jika dilihat dari sudut pandang sains, ternyata sangat masuk akal jika kantong air di plastik itu boleh mengusir lalat.

Hal ini tak terlepas dari pembiasan cahaya yang di akibatkan oleh air yang dibungkus plastik ternyata membuat lalat menjadi bingung seperti menyaksikan fatamorgana. Sehingga mereka menjadi pening dan pergi jauh.

Mata lalat memiliki sudut pandang berbeza, tidak seperti mata manusia. Ada sekitar 3000 – 6000 mata pada setiap bulatan mata lalat. Mata tersebut tidak bisa fokus pada satu sudut pandang seperti mata kita.

Mata-mata itu menampilkan berbagai sudut pandang berbeza seperti 3000 – 6000 monitor CCTV yang menampilkan pandangan berbeza.

Jadi ketika lalat terkena pembiasan cahaya akibat bungkusan air di plastik mereka akan sangat tersiksa. Kemudian akan memilih untuk pergi meninggalkan area tersebut.

So, jelas bukan kenapa lalat boleh di usir dengan bungkusan air di plastik yang di gantung.

Alat yang diperlukan:

Air putih persih
Kantung plastik jernih
Tali pengikat

Caranya:

Isi plastik dengan air putih, boleh isi agak-agak setengah lebih kemudian ikat,
Gantung plastik berisi air tersebut di tempat-tempat yang ingin bebas dari lalat

Kelemahan:

Cara ini hanya sesuai untuk tempat tersebut yang diterangi cukup cahaya. Jika keadaan tempat redup atau gelap kemungkinan teknik ini tidak sesuai, bahkan boleh saja gagal.

Selamat mencuba ya.

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:
loading…

The post Rimas Lalat Ganggu? Cuba Bebaskan Rumah Dengan Trik Sederhana Ini Yg Ramai Tak Tahu !!! appeared first on Berita Viral.



✍ Sumber Pautan : ☕ Berita Viral

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2u3U25V

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.