Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kanak-kanak Menggelupur Selepas Tertelan Serbuk Pencuci Mesin Basuh - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kanak-kanak Menggelupur Selepas Tertelan Serbuk Pencuci Mesin Basuh


CHINA - Satu pasangan suami isteri di Fuzhou menyangka anak perempuan mereka tidak mampu untuk membuka pintu kabinet, tetapi sangkaan mereka itu meleset sama sekali. 

Lapor Apple Daily, kanak-kanak perempuan berumur dua tahun bernama Xiaoyun, mengalami kecederaan teruk di mulut dan kulitnya selepas tertelan serbuk pencuci yang ditemuinya dalam kabinet di rumahnya. 

Serbuk pencuci yang ditemuinya itu adalah serbuk pencuci mesin basuh, yang mana bungkusannya berwarna warni yang terang, mungkin menarik perhatian mangsa untuk mengambilnya. 

Kejadian itu berlaku pada 24 Ogos lalu, apabila Xiaoyun seperti biasa bermain di rumah dan ternampak bungkusan tersebut lalu mula mengunyah plastik bungkusan itu. 

Bagaimanapun, plastik itu bocor dan sebahagian serbuk pencuci itu tumpah. Menyangka serbuk itu adalah serbuk susu, Xiaoyun kemudian menelan sedikit serbuk itu. 


Kanak-kanak itu kemudian mula mengelupur dan menangis sebelum ditemui neneknya yang cuba membantunya memuntahkan kembali serbuk pencuci itu. 

Salah seorang ahli keluarga cuba membasuh mulut mangsa dengan air suam dan minyak masak bagi meredakan kesakitan yang dialami. Malangnya tiada sebarang perubahan dan Xiaoyun hanya mampu menangis dengan air lirunya meleleh. 

Beberapa minit kemudian, keadaan Xiaoyun menjadi semakin buruk apabila bibirnya menjadi unggu dan mengalami pendarahan di sekitarnya. Mangsa terus dikejarkan ke hospital, tiga jam selepas tertelan serbuk pencuci mesin basuh tersebut. 

Menurut doktor, mangsa mengalami luka terbakar dan kecederaan di dalam saluran pencernaannya termasuk beberapa bahagian tubuhnya kerana ia telah menjejaskan kulitnya ketika dia panik. Mangsa kini masih menerima rawatan di hospital, namun tidak diketahui keadaannya yang terkini. 

Doktor berkata, jika kanak-kanak secara tidak sengaja terminum bahan-bahan berbahaya, mereka harus dibawa ke hospital dalam masa enam jam dan tidak cuba untuk membuatkan mangsa muntah kerana tindakan itu boleh menyebabkan kerosakkan yang lebih teruk. Ibu bapa juga harus membawa bahan berbahaya itu ke hospital agar doktor dapat menentukan rawatan yang bersesuaian pada mangsa. 

Ibu bapa dinasihatkan untuk tidak meletakkan bahan-bahan atau peralatan yang berbahaya di tempat yang mudah dicapai oleh kanak-kanak bagi mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku.

Sumber: The Reporter


✍ Sumber Pautan : ☕ Sehinggit Media News

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2wPhp6U

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.