Hi! Welcome Back and Stay Tune! Video: Yang di-Pertuan Agong kecek Kelate tegur teks titah agak panjang - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Video: Yang di-Pertuan Agong kecek Kelate tegur teks titah agak panjang

PADA kelaziman, amat jarang untuk mendengar Yang di-Pertuan Agong ke-15, Sultan Muhammad V bertitah dalam dialek Kelantan sejak bersemayam di Istana Negara pada 13 Disember tahun lalu.

 

Video: Yang di-Pertuan Agong kecek Kelate tegur teks titah agak panjang

Video: Yang di-Pertuan Agong kecek Kelate tegur teks titah agak panjang

 

 

Baginda yang terkenal amat mesra rakyat itu sebaliknya dilihat hanya bertitah dalam bahasa Melayu standard ketika menghadiri sebarang majlis rasmi peringkat persekutuan termasuk lawatan diraja ke mana-mana negeri setakat ini.

Namun sesuatu yang tidak dijangka berlaku apabila Seri Paduka bertitah selepas mengurniakan darjah persekutuan kepada 103 penerima sempena Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara di ibu negara pada Sabtu.

Sultan Muhammad V pada akhir titah ucapannya tanpa segan silu bertutur sebaris ayat dalam dialek Kelantan hingga menyebabkan mereka yang hadir di Balairong Seri tersenyum selain ada tertawa kecil mendengarkannya.

 

Baghu ni balik Kelate lamo seminggu, pelek sikit kecek ni,” titah baginda yang bermaksud baru-baru ini Seri Paduka pulang ke Kelantan selama seminggu sempena Hari Raya Aidiladha dan agak pelat membaca teks itu.

Titah spontan Sultan Muhammad V itu mungkin merujuk kepada teks disampaikan agak panjang dan mengambil masa hampir 10 minit sehingga mengakibatkan ada hadirin berasa letih setelah berada di situ sejak awal pagi lagi.

Situasi berkenaan juga dapat disaksikan oleh jutaan penonton di seluruh negara yang mengikuti secara langsung majlis itu disiarkan menerusi stesen TV1 RTMdalam slot khas selepas program bual bicara Selamat Pagi Malaysia.

Walau apa pun, baginda juga kelihatan tersenyum bersahaja selepas melihat reaksi hadirin yang terpinga-pinga dan mungkin menujukan perkara berkaitan teks titah itu kepada pihak Istana Negara sendiri untuk tindakan susulan.

Ini merupakan penampilan julung kali Sultan Muhammad V dalam majlis khas tersebut dan juga kali pertama tarikh sambutan Hari Keputeraan diubah untuk sepanjang lima tahun pemerintahan baginda. – Mynewshub.cc/HAA

Nota: Titah Sultan Muhammad V bermula pada sekitar masa rakaman 2:03:00.

Sumber: Mynewshub



Sumber Video: Yang di-Pertuan Agong kecek Kelate tegur teks titah agak panjang

✍ Sumber Pautan : ☕ Macam Macam hal laaaa... Anda patut tahu!!!

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2gRVW3k

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.