Hi! Welcome Back and Stay Tune! Suka Kunyah Ais Tanda Anda Seorang Pengidap Anemia – Dr.Khairul Hafidz - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Suka Kunyah Ais Tanda Anda Seorang Pengidap Anemia – Dr.Khairul Hafidz


Tabiat mengunyah ais ini bukanlah perkara yang pelik, malah ramai dikalangan kita yang memang gemar mengunyah ais. Mungkin nampak seperti perkara biasa dan tabiat tersebut seperti tiada bahayanya. Tetapi tahukah anda mengunyah ais itu menunjukkan sesuatu petanda berkaitan dengan tahap kesihatan badan anda?

Menurut salah seorang doktor yang menjadi pengasas kepada MedTweetMY iaitu sekumpulan doktor-doktor pakar yang banyak membantu menerangkan kepada masyarakat tentang masalah kesihatan iaitu Dr Khairul Hafidz habit kunyah ais adalah petanda kepada anemia.


Jika dahulunya anda menganggap tabiat anda itu tabiat biasa yang tidak perlu dirisaukan, rasanya setelah mengetahui tentang kajian ini, pasti pemikiran anda sudah berubah kan?


Apa itu anemia?


Tabiat mengunyah ais ini pula dinamakan Pagophagia

‘Pica’ adalah satu term perubatan yang membuatkan kita ingin mengunyah atau makan sesuatu yang tiada nilai nutrisi seperti ais, kapur, kertas, pasir, batu dan sebagainya.


Orang yang suka kunyah ais juga adalah petanda badan mereka kekurangan zat besi. Jadi, jika anda atau sesiapa yang anda kenali suka sangat kunyah ais, lebih baik bawa pergi berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut. Bahaya Anemia yang sangat parah boleh mengakibatkan kerosakan jantung, otak dan organ tubuh lain, bahkan boleh menyebabkan kematian.

Setiap perkara itu ada kebaikkan dan keburukkannya. Jadi jika ingin mengamalkan sesuatu, pastikan jangan terlalu kerap dan berpada-pada lah, lagi-lagi bila berkaitan dengan pemakanan.

Sumber: Era.fm


✍ Sumber Pautan : ☕ Sehinggit Media News

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2yxbvbv

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.