Hi! Welcome Back and Stay Tune! Keadaan telah berubah terhadap Lim Kit Siang kerana Mahathir - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Keadaan telah berubah terhadap Lim Kit Siang kerana Mahathir

Tulisan asal oleh:
The Third Force, Malaysia Today, 26 November 2017

Pada tahun 1988, Dr Mahathir Mohamad mendapatkan Hakim Harun Hashim untuk mengisytiharkan UMNO sebagai parti yang menyalahi undang-undang. Beberapa hari kemudian, beliau mendapatkan RoS untuk menyingkirkan UMNO dari senarai dengan enggan untuk membuat perubahan yang mungkin akan menyelamatkan parti itu. Pada masa itu, beliau adalah Perdana Menteri.

Hari ini, beliau hanyalah seorang doktor yang kejam yang tidak pun mendapat sokongan penuh parti yang beliau sendiri tubuhkan. Namun, beliau berfikir bahawa masa depan negara bergantung kepadanya, bahawa beliau masih mempunyai kawalan ke atas RoS, sebuah agensi statut yang bertanggungjawab untuk mengawasi dan mentadbir fungsi-fungsi tertentu bagi pihak Kerajaan Malaysia.

Itu menerangkan cadangan pengecualian yang dihantar PPBM kepada RoS. Kembali semasa cadangan itu pertama kali dibuat, Mahathir berada di bawah tanggapan bahawa cawangan dan bahagian yang melengah-lengahkan AGM PPBM tidak berpuas hati dengan kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tetapi surat racun yang beliau terima memberitahu beliau sebab mengapa itu bukanlah yang sebenarnya.

Terima kasih kepada The Third Force, Mahathir kini tahu bahawa surat itu ditulis oleh Lim Kit Siang dan dihantar kepada Ketua PPBM Melaka oleh Dato' Seri Khairuddin Abu Hassan. Khairuddin dibayar RM5 juta oleh Lim Kit Siang untuk menyokong perhimpunan menentang Muhyiddin dan menjanjikan RM5 juta lagi sekiranya EGM dicetuskan untuk mengundi menggulingkan presiden parti.

Untuk membalas dendam, Mahathir mendapatkan Mohamed Haniff Khatri Abdulla untuk mencadangkan bahawa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dibenarkan untuk menterjemahkan Bible ke dalam Bahasa Melayu. Tindakan itu adalah cubaan yang disengaja oleh Khatri - yang mewakili MAIS - untuk mencetuskan tindak balas dari National Evangelical Christian Federation (NECF). Mahathir tahu bahawa NECF akan menyalahkan MAIS dan berfikir bahawa Sultan Selangor Sultan Sharafuddin terlibat dalam cadangan itu.

Dengan bertindak balas, NECF menyusahkan kehidupan Kit Siang. Ini adalah kerana Istana menyedari penglibatan Lim Kit Siang dengan kebimbangan evangelikal dan akan mengaitkan protes itu dengannya. Tidak mungkin Sultan Sharaffudin akan membenarkan ketua de facto DAP untuk mengawal Kerajaan Selangor dengan menggunakan proksi. Walaupun semua orang tahu bahawa Amanah dikawal oleh DAP, tidak ada yang menghalang Kit Siang daripada meletakkan ejen Cina di dalam PKR.

Selain itu, janganlah kita lupa bahawa Sultan Sharafuddin tidak pernah memaafkan Lim Kit Siang kerana menghina baginda semasa Langkah Kajang yang gagal itu. Kit Siang tahu bahawa sekiranya PPBM dibatalkan pendaftarannya oleh RoS, Sultan Sharafuddin mungkin akan mempertimbangkan kerajaan minoriti UMNO untuk memimpin Selangor. Itu sudah tentu dengan andaian bahawa Pakatan Harapan akan mengalahkan Barisan Nasional pada pilihan raya umum akan datang.

Ya, Mahathir berjaya.

Beliau kini duduk berdiam sementara Kit Siang mendapatkan Khairuddin untuk menebus kerosakan yang telah dibuatnya.

Link asal artikel:
http://ift.tt/2zsZrFw


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2BofW78

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.