Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tubuh Makmal Kaji Permasalahan Pendidikan Awal Kanak-kanak - Rohani - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tubuh Makmal Kaji Permasalahan Pendidikan Awal Kanak-kanak - Rohani


KOTA SAMARAHAN: Jawatankuasa Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan akan mewujudkan makmal bagi menyelesaikan permasalahan berkaitan pendidikan awal kanak-kanak.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim berkata jawantakuasa melibatkan pelbagai kementerian, jabatan serta agensi itu akan melihat pelbagai aspek yang boleh ditambah baik bagi membentuk kanak-kanak dari peringkat awal.

Beliau berkata, antara pihak yang dijangka terbabit termasuk Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Kementerian Pendidikan.

"Kami nak selaraskan bukan sahaja dari segi gaji tetapi juga dari segi standard, SOP semua nak selaraskan.

"Ada akta di kementerian saya, ada akta di kementerian lain sebab itu perlu diselaraskan seterusnya dapat masuk kepada topik seperti gaji dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyempurnakan Majlis Penangguhan Program eUsahawan dan eRezeki Sarawak di Dewan Suarah Samarahan, di sini hari ini.

Rohani berkata demikian ketika diminta mengulas saranan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya guru tadika dan prasekolah kerajaan serta swasta perlu diberi skim gaji khas.

Mengulas lanjut, Rohani berkata skim gaji khas itu adalah antara perkara diusulkan dalam mesyuarat Majlis Sosial Negara minggu lepas.

"Kita nak selaraskan bukan sahaja dari segi gaji tetapi juga dari segi standard, SOP semua nak selaraskan. Sebenarnya dalam pendidikan awal kanak-kanak memang sudah disarankan cikgu atau pengasuh ini sebenarnya kalau ikut kurikulum Permata Negara mempunyai sekurang-kurangnya diploma.

"Tetapi yang disarankan dalam Majlis Sosial Negara malah hingga peringkat ijazah dan ke atas, kami mahu mereka yang profesional bukan nak kata sekarang tidak profesional tetapi anak-anak ini adalah acuan yang pertama, dari acuan pertama inilah terhasil generasi akan datang," katanya.

-- BERNAMA


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2BftktB

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.