Hi! Welcome Back and Stay Tune! Musa: Kalau Sarawak Mahukan Transformasi, Ini Kuncinya... - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Musa: Kalau Sarawak Mahukan Transformasi, Ini Kuncinya...



KUALA LUMPUR: Sistem pendidikan negara harus disesuaikan dengan aspirasi negeri Sarawak ke arah menjayakan ekonomi digital, kata bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam.

“Anda tidak boleh hanya membuat sasaran tanpa ada hala tuju. Ia hanya boleh dicapai menerusi pendidikan. Ini kuncinya,” jelasnya yang merupakan Pengerusi Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF).

Beliau berkata demikian semasa menjadi ahli panel Agenda AWANI Khas sempena WIEF Ke-13 yang berlangsung dari 21-23 Nov, 2017, di Borneo Convention Centre, Kuching.

Musa berkata, beliau teruja melihat maklum balas anak-anak muda semasa persidangan itu berlangsung, mencerminkan transformasi digital ekonomi Sarawak kini berada pada landasan yang tepat.

Kuching buat pertama kali menjadi tuan rumah WIEF yang bertemakan Perubahan Disruptif: Impak dan Cabaran.

Fokus perbincangan terarah kepada isu perubahan perdagangan dan teknologi disruptif.

Tema ini juga bertepatan dengan sasaran Sarawak untuk melaksanakan transformasi ke arah ekonomi digital.

Sementara itu, Bernama melaporkan Musa berkata, para peserta WIEF Ke-13, yang mana majoritinya adalah daripada sektor swasta, berkumpul bersama-sama dan bertukar-tukar idea semasa forum itu.

"Bagi persidangan tahun ini, anda tidak melihat kerajaan menawarkan apa-apa, tetapi kita ada sektor swasta dan pemodal teroka berskala kecil yang memberi respons dengan segera kepada anda apabila anda berkongsi idea," katanya.

WIEF Ke-13 bertujuan mengumpulkan bersama-sama komuniti Islam dan bukan Islam menerusi bidang yang sama.

Mengenai ekonomi digital, Musa berkata, negara-negara membangun dan Islam telah mula mengguna pakai teknologi itu bagi membolehkan mereka berkembang ke peringkat global.

"Di sinilah di mana kepimpinan politik sepatutnya menjadi sebahagian daripadanya bagi memotivasikan pemain industri untuk mengguna pakai teknologi tersebut," katanya. - Awani


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2jikeVr

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.