Hi! Welcome Back and Stay Tune! Punca Kerosakkan Hati Selain Minum Arak - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Punca Kerosakkan Hati Selain Minum Arak

Minuman beralkohol diketahui ramai seperti arak adalah salah satu penyebab utama mengapa hati cepat rosak. Walaupun anda rasa hati anda dalam keadaan baik dan sihat kerana anda bukan peminum minuman beralkohol, anda salah! Sebenarnya banyak faktor lain menyebabkan hati anda rosak.

Hati anda menapis toksin di dalam badan anda dan apabila racun ini terkumpul dari masa ke masa, ia boleh memudaratkan kesihatan tubuh anda. Selain mengambil terlalu banyak alkohol, berikut adalah cara-cara lain yang boleh merosakkan hati anda.

Makanan yang diproses

Banyak keburukkan makanan segera ini, antaranya ialah akan merosakkan hati. Makanan yang dipelihara mengandungi banyak lemak dan pengawet untuk mengekalkan tarikh luputnya. Bahan kimia ini boleh menyebabkan kerosakan oksidatif pada hati.

Keadaan yang disebut hati berlemak adalah hasil memakan terlalu banyak kalori dari lemak dan karbohidrat.

Gaya hidup yang tidak aktif

Aktiviti fizikal menyebabkan tubuh anda menggunakan tenaga daripada karbohidrat dengan lebih berkesan. Gaya hidup yang tidak aktif menghalang hati anda untuk berfungsi dengan lebih baik.

Banyakkan bergerak dan melakukan senaman, bukan sahaja hati anda, malah seluruh badan anda sihat dan bertenaga.

Mempunyai terlalu banyak lemak badan

Menghidap obesiti merupakan sesuatu yang buruk bagi hati kerana ia menyebabkan pengupulan lemak, yang boleh menyebabkan keradangan. Oleh itu anda dilarang untuk mengambil makanan yang tinggi kandungan lemaknya.

Keadaan ini dipanggil steatohepatitis bukan alkohol (NASH) dan apabila tidak dirawat, ia boleh menyebabkan sirosis atau kegagalan hati dan kanser hati.

Terlalu kerap mengambil ubat penahan sakit

Dengan mengambil beberapa Tylenols apabila anda tidak dapat menahan rasa sakit itu adalah baik. Tetapi jangan lakukannya dengan kerap – ia mengandungi Acetaminophen dan pada dos yang besar boleh merosakkan hati.

Jika anda mengambilnya dengan alkohol ia boleh menjadi dua kali ganda lagi berbahaya yang boleh membawa kepada maut.punca hati rosak, hati rosak, kerosakan hati, bahaya makanan proses, bahaya ubat tahan sakit, bahaya kehidupan tak sihat,

Produk pelangsingan badan

Selain dari fakta bahawa ia boleh untuk menjadi sesuatu kenyataan, produk pelangsingan meningkatkan kadar keracunan kepada hati sebanyak kadar yang anda lakukan untuk menurunkan berat badan.

Berhati-hati terhadap produk seperti ekstrak teh hijau, Lipokinetix, dan Hydroxicut.

Ubat-ubatan lain

Berhati-hati dengan ubat yang mengandungi sodium valproate, carbamazepine, phenytoin, levofloxacin dan moxifloxacin. Ini boleh menyebabkan malapetaka dalam hati anda apabila diambil untuk tempoh masa yang berpanjangan.

Sumber: Islamikinfo.com

The post Punca Kerosakkan Hati Selain Minum Arak appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2FxHBaz

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.