Hi! Welcome Back and Stay Tune! Jepun, Turki Sepakat Bina Loji Tenaga Nuklear - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Jepun, Turki Sepakat Bina Loji Tenaga Nuklear

TOKYO – Jepun dan Turki bersetuju untuk menyegerakan pembinaan loji tenaga nuklear di utara Turki, lapor agensi berita Jepun Jiji Press.

Pembinaan loji nuklear di kawasan pesisir Laut Hitam akan dilaksanakan konsortium Perancis dan Jepun, termasuk peneraju global dalam industri penjanaan kuasa Mitsubishi Heavy Industries Ltd, di bawah perjanjian kerjasama nuklear dua hala yang membolehkan Jepun mengeksport reaktor nuklear ke Turki.

Menteri Luar Turki Mevlut Cavusoglu yang kini mengadakan lawatan ke Jepun, turut mengalu-alukan lawatan Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe ke negaranya dalam masa terdekat.

Pelawaan itu dibuat Cavusoglu ketika mengadakan pertemuan dengan Abe di pejabat Perdana Menteri Jepun itu pada Khamis.

Sementara itu, dalam perkembangan lain,Cavusoglu menyuarakan kebimbangan mengenai situasi tegang di rantau Teluk yang menyaksikan Arab Saudi dan beberapa negara Teluk lain memutuskan hubungan dengan Qatar, mungkin akan berlarutan dalam tempoh yang lama.

Kumpulan negara Teluk yang diketuai Arab Saudi turut mengenakan ‘sekatan’ ekonomi terhadap Qatar awal bulan ini setelah mendakwa Doha menyokong keganasan.

Menurut Cavusoglu, keamanan dan kestabilan negara-negara di Teluk Parsi yang kaya dengan sumber tenaga utama, amat penting kepada dunia.

Cavusoglu berkata Turki bagaimanapun tidak menyebelahi mana-mana pihak dalam krisis tersebut.

Jelasnya, Turki menganggap semua negara Teluk, termasuk Arab Saudi, sebagai sekutu rapat negaranya dan menegaskan Turki akan melakukan usaha mediasi yang perlu untuk mendamaikan kedua-dua belah pihak.

– BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2t2D7Ta

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.