Hi! Welcome Back and Stay Tune! BEKAS DIPLOMAT BAKAL TINGGALKAN PAS, SERTAI DAP - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

BEKAS DIPLOMAT BAKAL TINGGALKAN PAS, SERTAI DAP

DAP hari ini mengalu-alukan penyertaan bekas diplomat, Yeop Adlan Che Rose sebagai ahli barunya.

Yeop berkata keputusan menyertai parti pembangkang disebabkan kegagalan Umno dan PAS mempertahankan kepentingan orang Melayu.

Ahli PAS itu berkata Umno merampas kedudukan istimewa kaum Melayu dalam Perlembagaan demi kepentingan parti itu sendiri.

“(Umno) sepatutnya memperjuangkan hak-hak Melayu tetapi mereka adalah mereka berbuat demikian?

“Tidak, mereka merampas hak istimewa membantu orang Melayu untuk diri mereka sendiri dan kroni mereka,” kata Yeop Adlan pada sidang akhbar yang menyambut penyertaannya di ibu pejabat DAP di Kuala Lumpur hari ini.

Mengenai PAS, beliau berkata orang Melayu berharap kesucian Islam dapat ditegakkan oleh parti, tetapi PAS juga gagal mencapai matlamat ini.

Yeop Adlan berkata beliau akan mengemukakan surat kepada PAS tidak lama lagi secara rasmi mengesahkan beliau keluar daripada parti itu.

Beliau mengakui menjadi ahli tidak aktif selama bertahun-tahun, dan tiada parti “sentiasa berhubung” dengannya.

Beliau yang berusia 74 tahun itu berkata memilih DAP kerana cirinya yang berbilang kaum yang diperlukan oleh Malaysia untuk melangkah ke depan.

Yeop Adlan pernah menjadi duta Malaysia ke Mexico, Brazil dan Argentina.

Beliau mewakili PAS sebagai calon dalam kerusi Parlimen Hulu Langat pada Pilihan Raya Umum 2004 dan sebahagian daripada jawatankuasa Lajnah Antarabangsa (Biro Antarabangsa) PAS.

Beliau kemudiannya dipinjamkan ke PKR dan dipilih sebagai pengerusi jawatankuasa tatatertib semasa penyusunan semula majlis pimpinan parti pada April 2009.

Penasihat Kebangsaan DAP, Lim Kit Siang menggambarkan penyertaan Yeop Adlan ke dalam DAP sebagai “sirih pulang ke gagang” kerana bapa beliau, Che Rose Abdullah adalah calon DAP pada pilihan raya pertama selepas Pilihan Raya Umum 1974 di kawasan Alor Pongsu.

“Pilihan raya kecil Alor Pongsu 43 tahun lalu adalah bukti yang sejak awal pembentukan DAP pada 52 tahun lalu, DAP tidak pernah menganggap dirinya sebagai parti Cina atau bukan Melayu, tidak pernah menjadi parti anti Melayu dan anti Islam, tetapi sebuah parti untuk semua kaum dan agama di negara ini,” katanya.

– http://ift.tt/2pAR1dR

.



✍ Sumber Pautan : ☕ Malaysia Chronicle

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2At9337

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.