Hi! Welcome Back and Stay Tune! NASA Memperlihatkan Konsep Pesawat STARC-ABL Dengan Kipas Buritan Yang Menjimatkan Penggunaan Bahan Api - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

NASA Memperlihatkan Konsep Pesawat STARC-ABL Dengan Kipas Buritan Yang Menjimatkan Penggunaan Bahan Api

Di darat kenderaan elektrik dibangunkan dengan pesat bagi mengurangkan pencemaran udara. Beberapa negara seperti India nekad mengharamkan kenderaan enjin konvensional seawal 2030. Di sektor pengangkutan, teksi terbang elektrik seperti yang dibangunkan oleh Uber dan NASA semakin banyak dihasilkan. Pesawat komersial masih belum ada yang berkuasa elektrik. Oleh itu usaha mengurangkan penggunaan bahan api turut dilakukan oleh NASA.

Konsep untuk pesawat STARC-ABL (Single-aisle Turboelectric AiRCraft with an Aft Boundary-Layer) diperlihatkan oleh mereka hari ini. Pesawat dua enjin sebesar sebuah Boeing 737 ini dilengkapi kipas elektrik pada buritan kapal. Kipas berkuasa elektrik ini akan menyedut udara yang bergerak pada tubuh pesawat dan memecutkannya ke belakang pesawat. Ini akan menghasilkan tujahan kecil yang seterusnya mengurangkan penggunaan bahan api sehingga 10%.

Dalam penggunaan biasa, ia boleh menyumbangkan 20% tujahan ketika pesawat berlepas dan 45% tujahan ketika pesawat terbang terbang mendatar. Enjin utama di bawah sayap yang lebih kecil kemudian boleh digunakan. Konsep STARC-ABL akan diuji di makmal Electric Aircraft Testbed (NEAT) mereka di Ohio.

Konspo STARC-ABL ini adalah salah dari dari beberapa konsep pesawat masa hadapan yang sedang diuji oleh NASA. Sebelum ini kami melaporkan program pesawat menghasilkan pesawat supersonik QueSST (Quiet Super Sonic Transport) dan pesawat dengan sayap nipis yang mengurangkan penggunaan bahan api sehingga 50%.



✍ Sumber Pautan : ☕ Amanz

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2yncJ5N

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.