Hi! Welcome Back and Stay Tune! 6 Petua Halau Lalat Dari Dapur Rumah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

6 Petua Halau Lalat Dari Dapur Rumah

6 Petua Halau Lalat Dari Dapur Rumah

lalat

Lalat berterbangan di dalam rumah boleh membuat kita rasa rimas dan tak selesa. Apatah lagi jika sedang sibuk memasak atau menghidangkan makanan.

Haiwan ini sememang suka menghinggapi tempat dan benda yang kotor dan sekiranya lalat hinggap makanan kita, sudah tentu banyak kuman, bakteria yang tertinggal di makananan.

Makanan yang telah dihinggapi lalat sebaiknya tidak di makan, karena makanan tersebut dapat mengakibatkan beberapa penyakit. Kesannya kesihatan anda sekeluarga akan terganggu.

Ini merupakan beberapa petua bagi mengelakkan dari lalat di dapur rumah anda:

Bunga Cengkih

1. Ambil bunga cengkih dan masukkan ke dalam bekas yang berisi air. Biarkan ia terdedah di ruang dapur anda. Lalat yang berterbangan akan keluar dengan sendirinya dari dapur anda.

Daun Kari

2. Ambil daun kari dan kibaskan pada lalat yang berterbangan di dapur anda. Kemudian letakkan daun kari dalam gelas yang berisi air di sudut meja makan. Cara ini dapat menghalau lalat yang suka hinggap di meja makan anda.

Tangkai Daun Belimbing

3. Ambil beberapa tangkai daun belimbing dan kibaskan pada lalat yang berada di atas meja makan anda.

Lilin

4. Ambil beberapa batang lilin dan nyalakan ia. Letakkan lilin tersebut berhampiran hidangan anda. Sila pastikan lilin itu diletakkan di tempat yang selamat, sebaik-baiknya di dalam tin kosong. Teknik ini selalu digunakan di kedai makan atau gerai tepi jalan.

Lavender

5. Bau lavender juga dikatakan mampu mengusir lalat. Lebih bagus jika dapur anda diletak kan beberapa tangkai lavender.
Sekiranya tiada lavender, cukup la dengan semburan bauan lavender ke ruangan dapur anda. Dikatakan, lalat tidak suka kan bau lavender.

Daun Pandan

6.Daun pandan dikatakan kurang disenangi oleh lalat. Caranya ialah dengan mengambil beberapa helai daun pandan yang tua, hiriskan nipis dan letak kan di dalam semangkuk air berisi air suam

Ini antara petua orang dulu-dulu. Kita bolehlah mencuba. Semoga rumah kita terhindar dari lalat. -PENMERAHDOTCOM

The post 6 Petua Halau Lalat Dari Dapur Rumah appeared first on PenMerah.com.



Penyumbang : PenMerah.com

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.