Hi! Welcome Back and Stay Tune! ”Bakal jutawan” kena tipu, duit lesap hajat jadi kaya tak sampai, kenapa Melayu tak habis-habis jadi ulam scammer? - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

”Bakal jutawan” kena tipu, duit lesap hajat jadi kaya tak sampai, kenapa Melayu tak habis-habis jadi ulam scammer?

''Bakal jutawan'' kena tipu, duit lesap hajat jadi kaya tak sampai, kenapa Melayu tak habis-habis jadi ulam scammer?

”Bakal jutawan” kena tipu, duit lesap hajat jadi kaya tak sampai, kenapa Melayu tak habis-habis jadi ulam scammer?

Kredit Gambar: Warga Prihatin

Berangan-angan mahu menjadi jutawan komestik bak Datuk Seri Vida hingga ada yang sanggup melabur dalam syarikat kosmetik yang baru disertai dek kerana ingin merealisasikan impian membina empayar perniagaan sendiri.

Namun apa yang terjadi adalah hajat itu diambil kesempatan oleh sebuah syarikat yang menjanjikan pulangan pelaburan dalam 3 bulan yang nilainya melebihi 100 peratus serta memperdaya mangsa dengan janji bergelar jutawan kosmetik.

Bukan sahaja tidak menerima sebarang habuan yang dijanjikan, malah kerugian yang ditanggung para pelabur seramai 105 orang ini adalah RM 788,901.50, yang membuat laporan polis di Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Pulau Pinang.

Pengarah JSJK Bukit Aman, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, polis yang menerima laporan tersebut telah bertindak menahan dua lelaki dan seorang wanita di lokasi berasingan di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Ujarnya, suspek yang ditahan dipercayai menawar Skim Pelaburan Krubal (Komuniti Rangkaian Usahawan Global) melalui Syarikat Exorbitance Influence Sdn Bhd) kepada bakal pelabur.

“Suspek lelaki yang ditahan berusia 34 dan 36 tahun manakala suspek wanita berusia 30 tahun.

“Suspek menawarkan pelaburan barangan kosmetik menerusi kumpulan WhatsApp dan laman sosial Facebook (FB) selain mengambil deposit daripada mangsa untuk dilaburkan dalam syarikat ditubuhkan.

“Mereka menawarkan lima pakej pelaburan serendah RM350 hingga RM55,000. Bagi pakej asas 1, 2, 3, pelabur perlu membayar RM350 hingga RM2,350 manakala pakej Deluxe (RM5,350), VIP (RM10,350), VVIP (RM25,350) dan Presiden (RM55,350),” katanya.

Manakala pelabur yang melabur dijanjikan dengan pulangan tinggi melebihi 100 peratus selepas tiga bulan selain hadiah emas dengan jumlah berat mengikut pakej tawaran yang dipilih.

“Pelabur yang tidak menerima pulangan yang dijanjikan membuat laporan polis untuk siasatan lanjut. Dianggarkan 1,500 hingga 2,000 pelabur sudah menjadi mangsa skim ini.

“Dalam serbuan itu, polis merampas empat kenderaan mewah, satu tab, tiga komputer riba dan pelbagai dokumen syarikat termasuk buku cek serta fail,” katanya.

Ketiga-tiga suspek ditahan reman mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

Sumber: SK



Sumber ”Bakal jutawan” kena tipu, duit lesap hajat jadi kaya tak sampai, kenapa Melayu tak habis-habis jadi ulam scammer?

✍ Sumber Pautan : ☕ Trending Now

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2fXyWU8

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.