Hi! Welcome Back and Stay Tune! ‘Tsunami Melayu’ bukan jaminan kemenangan PH, kata Merdeka Center - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

‘Tsunami Melayu’ bukan jaminan kemenangan PH, kata Merdeka Center

Ibrahim Suffian berkata pengundi Melayu tidak akan memilih parti yang mereka rasa tiada harapan untuk menang.

Ibrahim-SuffianKUALA LUMPUR: Sebuah firma penyelidik berkata “tsunami Melayu” tidak menjamin kemenangan kepada Pakatan Harapan (PH) walaupun pembangkang mendakwa ia akan menjejaskan Umno pada pilihan raya umum (PRU) akan akan.

Pengarah Merdeka Centre, Ibrahim Suffian berkata walaupun terdapat tindak balas terhadap Barisan Nasional, pengundi Melayu mungkin akan mengundi PAS dan bukannya pakatan pembangkang.

Katanya, pengundi Melayu mempunyai kebimbangan lain seperti isu hak Melayu yang mesti ditangani.

“Tsunami ini adalah kesan dari ketidakpuasan terhadap perkara seperti GST, kos sara hidup tinggi yang boleh mengubah undian.

“Tetapi faktor ekonomi semata-mata bukan isu penting bagi mereka. Hak Melayu juga menjadi faktor. Jadi kita tidak pasti orang Melayu akan undi siapa. Ia mungkin tidak menyokong PH, tapi jika sokong PAS, ia seperti menyokong BN,” katanya kepada FMT selepas ceramah di forum bertajuk “Multi-Cornered Contest: Bane or Boon?”.

Ibrahim merujuk istilah “tsunami Melayu” sebagai “perubahan undian” bagi pengundi yang tidak setia kepada mana-mana parti.

Pengundi, katanya, tidak akan menyokong parti yang mereka rasa tidak mempunyai peluang untuk menang atau tidak memenuhi kriteria yang mereka tetapkan.

“Mereka mungkin membuat keputusan untuk menjadi pragmatik dan mengundi calon yang akan membawa pembangunan di kawasan mereka.”

Ibrahim juga berpendapat pembangkang mengambil pandangan mudah apabila mengatakan mereka boleh membentuk “tsunami Melayu”.

Julai lalu, Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan berkata “tsunami Melayu” dalam PRU akan datang tidak dapat dihentikan kerana orang Melayu telah hilang kepercayaan kepada Umno.

“Insya Allah, ‘tsunami Melayu’ yang dicetuskan oleh PPBM akan meranapkan virus ‘Cash is King’ yang sedang dideritai oleh Umno dan memulihkan kembali negara kita yang tercinta. Sama-samalah kita berusaha dan berdoa kepada Ilahi,” katanya memetik laporan Malaysiakini.


The views expressed in the contents are those of our users and do not necessarily reflect the views of FMT.



Sumber ‘Tsunami Melayu’ bukan jaminan kemenangan PH, kata Merdeka Center

✍ Sumber Pautan : ☕ Trending Now

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2y0Hiig

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.