Hi! Welcome Back and Stay Tune! Malaysia-Arab Saudi Bakal Meterai MoU Beli Tanah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Malaysia-Arab Saudi Bakal Meterai MoU Beli Tanah

SEREMBAN – Kerajaan Malaysia akan menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) dengan kerajaan Arab Saudi bagi membeli beberapa bidang tanah di Jeddah, Makkah dan Madinah pada hujung tahun ini.

Anggota Lembaga Pengarah Tabung Haji (TH) Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata pembelian tanah itu adalah bagi membina Kompleks Tabung Haji, yang antara lain, menyediakan penginapan bagi jemaah Malaysia dan kemudahan seperti kaunter kewangan.

“Kalau dibenarkan oleh kerajaan Arab Saudi (bagi pembelian tanah), ini kali pertama rakyat luar dibenarkan memiliki (hartanah) untuk jangka panjang iaitu bagi tempoh 90 tahun ke atas.

“Saya fikir ini merupakan hasil hubungan baik di antara pemimpin kedua-dua negara,” katanya kepada pemberita selepas melawat waris jemaah haji yang meninggal dunia di Makkah di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Pengarah TH Negeri Sembilan Abdul Malek Hassan.

Abdul Shukor berkata pembinaan kompleks itu kelak dapat menjimatkan kos pengurusan TH dan memudahkan jemaah Malaysia berkumpul di satu tempat.

Buat masa ini, TH membuat sewaan jangka panjang dengan beberapa hotel di sekitar Makkah dan Madinah bagi menyediakan penginapan para jemaah Malaysia.

Terdahulu, Abdul Shukor menyampaikan sumbangan Takaful Khairat Kematian, Air Zam-zam dan Kurma kepada waris Baharom Mohd, 84, yang meninggal dunia di Makkah pada 7.30 pagi, 26 Ogos lepas akibat serangan jantung.

Jenazah Baharom diuruskan oleh petugah TH dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Syara’ie.

Abdul Shukor berkata seramai 67 jemaah iaitu 40 lelaki dan 27 wanita meninggal dunia semasa musim haji tahun ini berbanding 31 orang pada tahun lepas. – BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ BeautifulNaara

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2wrjQt0

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.