Hi! Welcome Back and Stay Tune! Falasi realiti ekonomi Malaysia dan pekerja asing - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Falasi realiti ekonomi Malaysia dan pekerja asing

foreign

Oleh Anas Alam Faizli

Profesor Robert Merton, salah seorang tokoh sosiologi moden berhujah:“Satu definisi situasi yang palsu menimbulkan kelakuan baharu yang membenarkan definisi palsu tadi menjadi kebenaran”.

Kita terbiasa dengan beberapa fakta ekonomi dan menerimanya sebagai norma yang mungkin berbeza di tempat lain. Sudah tertanam dalam minda kita petani dan nelayan merupakan golongan yang akan miskin dan hanya pekerja kolar putih saja layak menikmati hidup mewah dan senang.

Mengapa petani dan nelayan kita – golongan penting yang membekalkan sumber makanan di Malaysia, elemen paling penting dalam survival manusia – kebanyakannya hidup dalam kemiskinan sedangkan rakan sekerja mereka di Eropah meraih pendapatan baik serta menikmati kehidupan selesa? Terdapat satu pepatah Poland meluahkan hal ini: “Sekiranya petani hidup miskin maka miskinlah seluruh negara.”

Mengapa mereka yang membekalkan barangan dan perkhidmatan tidak penting untuk survival kehidupan seperti kosmetik, barangan kemas, automotif dan lain-lain sangat kaya? Nasib sama dikongsi penoreh getah Malaysia yang kini bergantung dengan pendapatan kurang RM500 sebulan walaupun hakikatnya industri getah adalah antara industri utama Malaysia.

Ketetapan ekonomi yang tidak adil ini antaranya disebabkan oleh monopoli orang tengah dalam rangkaian pembekal. Kita sewajarnya tidak boleh menerima dan berterusan menjustifikasikan pecahan ekonomi ketara sebagai satu norma yang diterima. Realiti ini sepatutnya tidak berlaku. Ia boleh diubah sekiranya kita berikrar melakukan perubahan kepada perkara paling asas.

Jadi di mana kita patut bermula? Situasi yang paling baik ialah perubahan dasar pekerja asing dan bagaimana ia memberi kesan kepada 90% pekerja Malaysia.

Golongan rentan dan terpinggir Malaysia

Menurut Laporan Kajian Tenaga Buruh Malaysia 2014, dianggarkan sejuta rakyat Malaysia sedang bekerja di sektor tidak mahir yang terdiri daripada pencuci, pembantu, buruh, pekerja perkhidmatan dan pengutip sampah yang sedang bersaing secara langsung dengan hampir 800,000 pekerja asing sah yang bekerja dalam bidang sama. Terdapat juga hampir 300,000 pekerja asing di perkhidmatan dan jualan serta operator mesin dan wujud 213,000 pekerja asing berkhidmat dalam industri pembuatan dan industri berkaitan.

Bagaimanapun, angka ini hanyalah merujuk pekerja asing sah yang berdaftar. Menurut Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Richard Riot, dianggarkan 6.7 juta pekerja asing (2.1 juta pekerja sah dan 4.6 juta pekerja tidak sah) bekerja dalam pelbagai sektor di Malaysia.

Bagaimana pula dengan pekerja tempatan kita? Ketika ini terdapat 11.8 juta pekerja tempatan di mana 3.3 juta sedang berkhidmat sebagai juruteknik, kerjaya berkaitan profesional, profesional dan pengurus yang memerlukan kelulusan melebihi SPM dan 8.4 juta pekerja lagi sedang berkhidmat dalam perkhidmatan yang tidak memerlukan kelulusan melebihi SPM.

Sangat tidak bertanggungjawab membiarkan 8.4 juta rakyat Malaysia yang paling rentan dan terpinggir ini bersaing secara langsung dengan 6.7 juta pekerja asing terdesak yang asalnya dari negara lebih miskin. Pekerja asing akan lebih berdaya saing untuk mendapat pekerjaan berbanding pekerja tempatan.

Gaji pekerja asing – kehilangan modal negara

Menurut Nation Master – sebuah pusat rujukan Internet untuk data antarabangsa, Malaysia berada di kedudukan nombor 12 di dunia apabila jumlah wang yang dibayar kepada pekerja asing diambil kira iaitu AS$6.53 bilion setahun. Secara puratanya jumlah wang yang dihantar pulang pekerja asing ke negara asal mereka ialah sekitar 40-50% daripada jumlah gaji mereka, menjadikan jumlah keseluruhan gaji yang dibayar kepada mereka ialah AS$13 bilion.

Untuk setiap ringgit dalam KDNK/kapita Malaysia, 2.1% diberikan kepada pekerja asing. Dalam hal ini, kita berada di kedudukan nombor 7 dunia di belakang Switzerland, Saudi, Kuwait, Oman, Lebanon dan Luxembourgh. Negara yang statusnya berbeza dengan kita. Ini pada 2009.

Kita pastinya menjangkakan usaha sudah diambil untuk mengurangkan saiz pengaliran modal keluar ini. Malangnya, tujuh tahun selepas data itu dikeluarkan, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Johari Abdul Ghani dalam sesi Parlimen memaklumkan untuk 2015 saja, sebanyak RM34.8 bilion dibawa keluar oleh pekerja asing. Jumlah keseluruhan gaji boleh mencecah sehingga RM70 bilion.

Bagi mendapatkan idea jumlah wang tersebut, bayangkan jumlah itu mampu membiayai pinjaman pendidikan PTPTN selama 14 tahun atau memberikan pendidikan tinggi percuma selama 14 tahun kepada peminjam. Ia juga hampir dua kali ganda bersamaan dengan jumlah hutang 1MDB sebanyak RM41 bilion – dan jumlah ini hanya untuk 2015 saja!

Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) turut membangkitkan isu pengaliran kapital ke negara asal pekerja asing ini sebagai satu kerugian kepada ekonomi negara. Bayangkan sekiranya wang tersebut beredar dalam kalangan pekerja tempatan dan dibelanjakan dalam pasaran tempatan.

Hakikat paling pahit yang perlu ditelan kini ialah kebergantungan berterusan kepada pekerja asing menidakkan upah pekerja tempatan dan mengurangkan insentif untuk perniagaan untuk menjadi lebih inovatif dan produktif.

Kita perlu menyedari ke mana mahunya hala arah tuju kita dan mengambil pendirian. Adakah ini realiti yang kita rela dan sedia terima?

Mitos tenaga buruh tempatan

Penyokong persekitaran industri sedia ada pantas berhujah yang tenaga buruh Malaysia ialah kelompok pemalas dan wujud logik kewangan bagi menggaji pekerja asing, dan ini juga disokong dalam konteks produktiviti. Ini satu realiti ciptaan yang khilaf dan palsu.

Adakah benar atau cumalah persepsi yang tidak tepat yang dicipta bertahun lamanya, dipandu keuntungan perusahaan? Apakah sebenarnya yang dimaksudkan sebagai malas dan dengan apakah ia dibandingkan secara relatif? Adakah perbandingan ini adil? Atau yang lebih tepat sebenarnya ialah tenaga buruh asing lebih murah dan mempunyai jangkaan yang rendah tentang persekitaran pekerjaan mereka menyebabkan tarikan untuk mengupah mereka lebih tinggi?

Mari kita uji realiti ini. Terdapat 200,000 rakyat Malaysia yang berulang alik setiap hari antara Johor Bahru dan Singapura. Mereka keluar rumah seawal jam 5 pagi dan hanya pulang lewat malam. Kebanyakan mereka bekerja dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan. Pada masa sama, 300,000 pekerja asing bekerja di sektor yang sama di Johor Bahru.

Bagaimana pula dengan pekerja di pangkalan minyak pesisir pantai dan darat yang bekerja 10 jam sehari di bawah bahang matahari? Bolehkah kita menggelar petani di Cameron Highlands yang memulakan kerja seawal jam 4 pagi setiap hari sebagai pemalas? Bagaimana pula dengan kelasi yang belayar di laut berbulan lamanya sanggup meninggalkan keluarga mereka?

Kerajaan Pulau Pinang melakukan usaha yang baik apabila menawarkan 2,500 jawatan pengutip sampah kepada rakyat Malaysia dengan gaji RM1,300 sebulan. Mereka menerima 25,000 permohonan. Pendek kata, mitos rakyat Malaysia tidak mahu bekerja dalam sektor 3D – kotor, sukar dan merbahaya adalah palsu.

Masalah sebenar negara ini bukanlah rakyat Malaysia pemalas dan tidak mahu bekerja dalam sektor 3D. Hakikat sebenar ialah mereka tidak tertarik melakukan kerja itu kerana bayaran rendah dan struktur gaji minima tidak membenarkan mereka menikmati kehidupan yang baik.

Bergerak ke hadapan

Dasar kerajaan yang tegas dan kepimpinan boleh memandu dan membentuk masa depan Malaysia. Apa yang dilakukan sekarang akan memberi kesan kepada masa depan kita. Marilah bersama melakar realiti ekonomi yang baru.

BLINDSPOT sebelum ini mengusulkan kepada kerajaan supaya menetapkan gaji minima RM1,500 pada 2016 dan RM1,850 pada 2020 bagi mencapai nisbah 40:60 untuk gaji dan keuntungan perniagaan seperti mana yang dicadangkan Datuk Seri Abdul Wahid Omar.

BLINDSPOT juga mencadangkan had dikenakan ke atas pengambilan pekerja asing dalam sektor tertentu. Kerajaan boleh membenarkan 100% untuk sektor pembantu rumah. Bagaimanapun, sewajarnya pekerja asing tidak dibenarkan dalam sektor perkhidmatan dan pembuatan, tetapkan had maksimum 30% untuk pembinaan dan 50% untuk industri perladangan/agro.

Cadangan ini bagi memastikan gaji pekerja tempatan terus meningkat dan pada masa sama pergantungan kepada pekerja asing, serta kehilangan kapital dan lain-lain masalah kebejatan sosial yang wujud ketika ini disebabkan pekerja asing dapat dikurangkan.

Kembalikan semula zaman “minah karen atau mat kilang”. Tidak boleh diterima rakyat Malaysia tidak boleh melakukan kerja juruwang, pelayan dan jawatan lain dalam industri perkhidmatan yang sekarang dilakukan pekerja asing. Masanya sudah tiba untuk melakukan perubahan asas fungsi ekonomi di Malaysia dan kita perlu melakukannya segera.

Perusahaan di Malaysia mampu membayar upah lebih tinggi kepada pekerja mereka. Gross National Income (GNI) negara menunjukkan nisbah semasa gaji kepada keuntungan perusahaan ialah 30:70. Jauh ketinggalan berbanding negara maju yang mempunyai nisbah 40:60. Kos mungkin meningkat tetapi dalam jangka masa yang anjang kita boleh membina asas ekonomi lebih kukuh dan mampu bersaing dalam aspek kualiti. Tambahan pula, pemindahan modal akan berkurangan.

Selain itu, ketika ini produktiviti untuk sektor pembuatan misalnya ialah 45% melebihi paras gaji, maksudnya pekerja Malaysia menerima gaji yang kurang. Bayangkan dibayar RM55 sehari, sedangkan anda sepatutnya menerima upah RM100 sehari.

Sekiranya kita membenarkan kepincangan situasi ini berterusan, akan muncul kesan negatif berpanjangan kepada negara. Lebih banyak pekerjaan akan diambil tenaga kerja asing dan gaji pekerja tempatan kekal tidak berganjak.

Ubah fundamental ekonomi negara

Bagaimanakah keadaan Malaysia dalam masa 10 tahun akan datang yang ingin kita saksikan? Adakah kita mahukan persekitaran ekonomi di negara Arab di mana pekerja asing melakukan hampir semua kerja? Atau kita mahukan persekitaran seperti Australia/Korea Selatan di mana pekerja tempatan melakukan kerja buruh kasar sehinggalah kepada kerja profesional walaupun hakikatnya majoriti mereka mempunyai kelulusan pendidikan tinggi?

Salurkan lebih gaji kepada rakyat Malaysia. Ini akan mencetuskan kitaran ekonomi lebih baik kerana kuasa beli akan meningkat yang akan meningkatkan keuntungan perusahaan dan kutipan cukai kerajaan. Apabila kerajaan boleh mengutip lebih banyak cukai, mereka boleh membelanjakan peruntukan lebih banyak untuk pembangunan modal insan dan akhirnya, ekonomi akan terus berkembang. Satu kitaran ekonomi yang memberi keuntungan buat semua.

Anas Alam ialah ahli profesional industri pembinaan serta minyak dan gas.

Di atas kepercayaan kebebasan bersuara tanpa wasangka, FMT cuba untuk berkongsi pandangan dengan pihak ketiga. Artikel yang disiarkan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mempunyai kaitan dengan FMT





Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/1P7RHyL

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.