Hi! Welcome Back and Stay Tune! VIDEO: Polis Sepanyol Serbu Bengkel Hasilkan Replika Supercar Ferrari Dan Lamborghini Dari Toyota MR2 - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

VIDEO: Polis Sepanyol Serbu Bengkel Hasilkan Replika Supercar Ferrari Dan Lamborghini Dari Toyota MR2

[embedded content]

Polis Sepanyol telah membuat serbuan keatas sebuah bengkel yang menghasilkan ‘kit cars’ atau ‘kereta replika’ yang didakwa sebagai ‘supercar palsu’. Semasa diserbu, bengkel yang terletak di Girona, selatan Sepanyol berkenaan didapati memilki empat Ferrari palsu yang telah lengkap manakala 14 unit Ferrari dan Lamborghini palsu sedang dalam pembinaan.

Kereta-kereta replika ini dihasilkan oleh kumpulan berkenaan menggunakan asas Toyota MR2, serta kereta lain seperti Ford Cougar serta Peugeot 406, dan dijual secara dalam talian di internet. Antara kereta yang ditemui dalam bengkel berkenaan adalah Ferrari F355 dan F430, dikuasakan enjin 2 liter hingga 2.5 liter, dengan badan yang dihasilkan menggunakan gentian kaca (fiberglass).

Polis mula mengambil perhatian terhadap kumpulan ini setelah salah sebuah kereta yang dihasilkan dijual menerusi berberapa laman sesawang dengan harga sekitar £35,000 (RM195k). Selain dari menggunakan logo Ferrari dan Lamborghini palsu, kumpulan ini turut menyediakan dokumen pendaftaran palsu – dan ini mungkin sebab utama mereka diserbu polis.

Kit Car dan kereta replika sebenarnya merupakan perkara biasa diperingkat antarabangsa. Selain dari Ferrari dan Lamborghini, Shelby Cobra dan Ford GT40 antara kereta yang popular dihasilkan sebagai kereta replika. Malah Hollywood juga banyak menggunakan kereta-kereta replika ini antaranya Ferrari 308 GTS yang digunakan dalam siri TV Magnum PI, serta hampir kesemua supercar yang digunakan dalam filem Need For Speed.

Kita di Malaysia juga sebenarnya mempunyai pembina-pembina kereta replika ini. Antara yang terkenal adalah rekaan dari Balbussi Hanafi dari Batu Pahat, Johor, yang gemar menghasilkan Porsche dan Ferrari replika menggunakan asas Mazda RX7 SA22.





Sumber : Siakapkeli

P/S Kami muatkan beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. Jangan lupa untuk Like & Share! 😍 💕


v>v>

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.