Hi! Welcome Back and Stay Tune! USTAZ, USTAZAH MUDA LIHAT SISI LAIN AL-QURAN - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

USTAZ, USTAZAH MUDA LIHAT SISI LAIN AL-QURAN

Mohd Syazreen Abdullah berumur 29 tahun. Aina Wafi Ab Kadir pula baru 23 tahun. Selain sama-sama masih muda, kedua-dua mereka berkongsi minat mendalam dalam bidang penulisan.

Syazreen dan Aina bukan saja berani menulis buku tetapi juga mengupas isu yang dianggap berat, memuatkan sudut pandang tidak klise mereka terhadap al-Quran.

Syazreen misalnya banyak mengupas pendekatan golongan Melayu yang lebih banyak menekankan pembacaan al-Quran dan bukan pemahaman terhadapnya.

Aina pula dengan berani melihat sisi-sisi melawan dalam al-Quran, tetapi bukan menyeru ke arah berperang secara melulu seperti yang disalahtafsirkan oleh kumpulan pengganas.

Syazreen mendapat pendidikan awal sebagai pelajar tahfiz di Darul Quran, Kuala Kubu Baru, sebelum menyambung ke peringkat ijazah sarjana muda dalam Usuluddin di Universiti Yarmouk, Jordan.

Beliau juga terlibat sebagai Felo Lingkaran Islam Tradisional (LIT), sebuah kumpulan pengkaji khazanah keilmuan serta kebudayaan Islam di Nusantara dan menjadi felo penyelidik di Abduh Study Group dan Islamic Renaissance Front (IRF).

Beliau juga penulis bersama buku Wacana Pemikiran Reformis (2014) terbitan IRF dan penulis buku Alif Lam Lam Ha (2014) terbitan Dubook Press.

Aina pula seorang pelajar tahun satu di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Gombak dalam pengajian Ilmu Wahyu, pengkhususan dalam bidang al-Quran dan sunah.

Beliau pernah terlibat dalam projek The Wakaf Buku, gabungan aktivis yang menyediakan perpustakaan percuma untuk anak yatim dan kanak-kanak di kawasan pedalaman.

Bercerita tentang idea terbarunya melalui Bercakap dengan Al-Quran, Syazreen menekankan kitab suci itu memerlukan tafsiran yang sesuai dengan zaman dan masyarakat majmuk.

“Kesilapan besar masyarakat MelayuMuslim hari ini adalah mereka masih melihat Quran sebagai kitab yang mesti dibaca, dihafal, diulang, dibaca, dihafal, dan diulang sahaja!” kata Syazreen dalam temu bual di pejabat Malaysiakini baru-baru ini.

Sementara itu, mengulas buku Kisah-kisah melawan dalam Al-Quran, Aina berkata beliau mahu mengetengahkan perjuangan manusia menegakkan kebenaran, baik kepada diri sendiri atau terhadap orang lain.

“Sebelum ini ada orang tanya adakah buku saya menggalak kepada peperangan atau pembunuhan, buku ini kalau dibaca dari kulit pertama hingga hujung tidak ada perlawanan fizikal yang digalakkan dalam buku ini.

“Kebanyakan saya mulakan dengan bagaimana kita nak kenal diri kita sendiri serta macam mana kita nak lawan dengan pergelutan dalaman diri kita.

“Jadi, perkara pertama itu bagaimana kita nak lawan diri kita, kemudian bagaimana kita dengan struktur masyarakat, bagi respon kepada masyarakat, apa perlawanan dari sudut masyarakat dengan cara yang tidak menyakitkan fizikal tetapi menyedarkan seperti mana Ibrahim menyedarkan kaum-kaum dia,” cerita Aina pada Malaysiakini.

Sebagai contoh, kata Aina, beliau melihat kes pembunuhan pertama antara dua anak Adam, Habil dan Qabil, sebenarnya manifestasi pertembungan kelas dalam masyarakat dan bukan untuk berebut isteri.

Gadis kelahiran Labis, Johor itu juga mendedahkan beliau mula serius dalam bidang penulisan sejak tahun lepas selepas menulis artikel berkaitan insiden pelajar Malaysia yang dipeluk artis K-pop yang mencetuskan kontroversi tahun lalu.

Kedua-dua penulis ini sempat berkongsi pandangan dengan Malaysiakiniberkaitan beberapa isu melibatkan umat Islam di negara ini.

Dakwaan agenda Kristianisasi

Syazreen:

“Itulah masalah yang kita alami, di Malaysia ini kita susah nak beragama.

“Kita nak belajar agama lain pun ditentang, dikafirkan. Jadi sebagai seorang Muslim inilah kita perjuangkan, yang salah satunya adalah masalah pemerintah atau wacana yang dikuasai itu terlampau mengawal. Dan bila ada kawalan itu, ia menjadi susah, kebebasan itu disekat.”

Aina:

“Kita hidup dalam (masyarakat) pelbagai bangsa. Dan bila kita mula buat dakwaan agama lain cuba gugat agama lain, ia seakan-akan mulakan pergaduhan yang baru.

“Dan orang akan mula berbalah serta pastinya kita akan takut berlaku serangan baru dalam bentuk fizikal yang lebih bahaya.”

Label Wahabi

Syazreen:

“Memang Malaysia terkenal dengan budaya label, bukan agamawan sahaja, orang awam yang tak tahu apa pun akan mudah melabel orang lain. Kalau ikutkan, isu label ini dia kalau tak A mesti B, dia tak ada zon kelabu.”

Aina:

“Kita ada empat mazhab dan dalam keempat mazhab itu ada saja yang tak buat wirid selepas solat, jadi adakah keempat mazhab ini termasuk dalam Wahabi juga sedangkan ia Ahli Sunnah Wal Jamaah?

“Masalah sekarang orang label sebab tak faham pun isu ini.”

– M’kini

.



✍ Sumber Pautan : ☕ Malaysia Chronicle

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2s2ixmb

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.