Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kisah Antara Guru dan Pelajar Ini Boleh Buat Anda Tersenyum Sebak - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kisah Antara Guru dan Pelajar Ini Boleh Buat Anda Tersenyum Sebak

Kisah Antara Guru dan Pelajar Ini Boleh Buat Anda Tersenyum Sebak

Can you smile for me? (Gambar: Amymistika)

Pengorbanan guru pastinya menjadi perkara penting dalam kehidupan kita sepanjang bergelar manusia.  Sebab itulah wujudnya hari guru iaitu 16 Mei bagi mengenang jasa mereka yang telah banyak menyumbang jasa pada masyarakat.
 
Saban tahun juga kita didedahkan dengan kisah-kisah mereka terutama di media sosial. Contohnya, pada bulan lalu tular satu video mengenai pelajar pekak dan bisu sedang memohon restu dari gurunya.
 
Bagaimanapun, semalam tular pula kisah seorang guru yang berkongsi pengalamannya berdepan dengan seorang murid yang berperangai pelik. Kisah yang dikongsikan menerusi Twitter guru praktikal ini pastinya akan membuat perasaan anda bercampur baur.

HANYA TENUNG MEJA SEPANJANG KELAS
 


Kisahnya bermula apabila seorang guru praktikal ini mendapat mandat untuk mengajar kelas yang digelar sebagai 4Einstein.
 
Ketika dia mengajar kelas yang dikatakan agak bising itu, terdapat seorang pelajar yang menarik perhatiannya iaitu Yip Kah Shzen.
 
Perilaku pelajar ini boleh dikatakan agak pelik kerana sering senyap, duduk, pandang meja dan tidak bergerak.
 
Pelbagai cara untuk mengubah sifat pemalu Kah Szen antaranya mengubah kedudukan meja dan cuba berinteraksi menggunakan bahasa Mandarin.
 
Usaha terbabit menampakkan hasil, namun Kah Szen masih kekal senyap.
 
“Dia memang tidak bercakap, dia tenung meja saja,” kata murid lain.

MULA BERINTERAKSI GUNA GOOGLE TRANSLATE

Catatan pada buku ini mengubah segala-galanya tentang pelajar ini.
Plot 'twist' kisah guru ini bermula apabila dia mendapati buku yang diberikan kepada  Kah Szen sebelum ini dipenuhi dengan catatan pembelajaran sehariannya.
 
Guru itu terkejut apabila mendapati buku yang diberikan kepada pelajar terbabit rupanya ditulis hampir setiap patah perkataan yang berada di papan putih.
 
Memang benar, pelajar tersebut menyalin setiap ayat ditulis di hadapan. Setiap ayat!
 
“Selama ini bukan dia enggan buat, rupanya dia tiada bahan. Hampir 80 peratus yang ditanya dia boleh jawab. Dia hanya perlu lebih perhatian,”

Usaha pelajar ini untuk berkomunikasi mendatangkan sebak buat guru ini.
Selepas selesa dengan apa yang dilakukan guru ini, pelajar terbabit dilihat cuba berubah dan mula berinterkasi menerusi WhatsApp.
 
Paling menarik pelajar terbabit berkomunikasi dengan menggunakan Google Translate kerana tidak fasih berbahasa Malaysia.

HADIAH TERAKHIR

 
Pada minggu terakhir guru ini mengajar di kelas itu, dia menerima satu hadiah paling bermakna daripada pelajar tersebut.
 
Pada majlis perpisahan atau ‘farewell’ kelas, pelajar itu menghadiahkan satu senyuman buat guru ini.
 
Itu kali pertama dia kelihatan tersenyum selepas hanya berdiam dan tenung meja sepanjang masa. Siapa sangka pelajar yang dulu dikatakan pelik kerana hanya merenung meja kini boleh tersenyum dan bergaul bersama rakan-rakan lain.
 
Menurut guru terbabit, Kah Szen mengajarnya erti kesabaran dalam mendidik. Selain itu pelajar ini juga membuktikan setiap insan mempunyai kelebihan kekurangan.

Sumber Kisah Antara Guru dan Pelajar Ini Boleh Buat Anda Tersenyum Sebak

✍ Sumber Pautan : ☕ Trending Now

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2kui8WA

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.