Hi! Welcome Back and Stay Tune! Status Baitulmaqdis: Arab Saudi Kutuk Pengumuman Trump - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Status Baitulmaqdis: Arab Saudi Kutuk Pengumuman Trump



Tulisan asal oleh:
BBC News, 7 Disember 2017

Arab Saudi telah mengutuk keputusan AS untuk mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel, di tengah-tengah kritik antarabangsa yang semakin meningkat.

Dalam satu kenyataan, kerajaan Teluk itu berkata pengumuman Presiden Donald Trump adalah "tidak wajar dan tidak bertanggungjawab".

Tetapi PM Israel Benjamin Netanyahu mengangkatnya sebagai "hari bersejarah".

Langkah Presiden Trump membalikkan polisi Amerika Syarikat selama berdekad-dekad. Nasib Baitulmaqdis adalah salah satu isu yang paling sukar antara Israel dan Palestin.

Lapan dari 15 buah negara yang merupakan anggota semasa Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah meminta badan itu mengadakan mesyuarat segera untuk membincangkan keputusan AS menjelang akhir minggu ini.

Kenapa ini penting?

Pengumuman Trump hari Rabu meletakkan AS bertentangan dengan pandangan masyarakat antarabangsa lain mengenai status Baitulmaqdis.

Rakyat Palestin mendakwa Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negara yang akan datang, dan menurut perjanjian keamanan Israel-Palestin pada tahun 1993, status akhirnya sepatutnya dibincangkan di peringkat akhir perundingan damai.

Kuasa Israel ke atas Baitulmaqdis tidak pernah diiktiraf di peringkat antarabangsa, dan sehingga kini semua negara telah mengekalkan kedutaan mereka di Tel Aviv.

Terdapat tempat-tempat suci bagi tiga agama monoteistik utama di Baitulmaqdis - Judaisme, Islam dan Kristian.

Baitulmaqdis Timur, yang merangkumi Kota Lama, telah ditambah oleh Israel selepas Perang Enam Hari tahun 1967, tetapi tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai sebahagian daripada Israel.

Apa yang dikatakan Trump?

Presiden AS berkata beliau telah "menghakimi tindakan ini untuk kepentingan Amerika Syarikat, dan mengejar keamanan antara Israel dan Palestin".

Beliau berkata beliau mengarahkan jabatan negeri AS untuk memulakan persiapan untuk memindahkan kedutaan Amerika Syarikat dari Tel Aviv ke Baitulmaqdis.

Walaupun amaran pergolakan wilayah terhadap sebarang langkah sedemikian, keputusan itu memenuhi janji kempen dan permintaan kepada sayap kanan Trump.

"Hari ini, saya menyampaikan," kata pemimpin AS.

Mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel "tidak lebih dari pengiktirafan realiti", tambahnya. "Ia juga adalah tindakan yang betul untuk dilakukan."

Trump berkata, AS masih menyokong penyelesaian dua negara terhadap konflik jangka lama Israel-Palestin, jika diluluskan oleh kedua-dua belah pihak, yang pada dasarnya akan melihat penciptaan negara Palestin yang merdeka yang hidup di samping Israel.

Apa pendapat Israel dan Palestin?

Sebagai tindak balas, Netanyahu berkata Israel sangat berterima kasih kepada Presiden Trump.

"Baitulmaqdis menjadi tumpuan kepada harapan kami, impian kami, doa kami selama tiga milenium," katanya.

Sementara itu, AS telah meminta Israel untuk mengawal tindak balasnya agar tidak keterlaluan terhadap pengumuman Trump kerana Washington menjangkakan tindak balas, lapor agensi berita Reuters memetik dokumen jabatan negara.

Presiden Palestin Mahmoud Abbas berkata bandar itu adalah "ibu negara Palestin buat selama-lamanya".

Beliau memanggil pengumuman Trump "memalukan", mengatakan bahawa AS tidak lagi menjadi broker keamanan.

Terdapat demonstrasi di Gaza menentang keputusan itu sebelum ia diumumkan sebagai tindak balas terhadap gesaan dari gerakan Hamas yang mengusai Gaza, media tempatan pro-Hamas melaporkan.

Hamas berkata keputusan Trump akan memberi kesan ke atas kepentingan AS di rantau ini.

Apa yang dikatakan oleh dunia lain?

Arab dan dunia Islam yang lebih luas - termasuk sekutu AS - mengecam pengumuman Trump:

Demonstrasi telah diadakan di luar konsulat AS di Istanbul, Turki.

"Langkah AS mewakili penurunan yang ketara dalam usaha untuk mendorong proses perdamaian dan merupakan pelanggaran kedudukan neutral Amerika di Baitulmaqdis," kata Mahkamah Arab Saudi itu.

PM Malaysia Najib Razak menyeru umat Islam di mana-mana sahaja untuk "menjelaskan bahawa kita sangat menentang" langkah AS itu.

Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres berkata ia adalah "saat yang membimbangkan". Beliau berkata "tidak ada alternatif kepada penyelesaian dua negara itu".

Dalam reaksi lain:

-   PM UK Theresa May berkata beliau tidak bersetuju dengan keputusan AS, yang "tidak membantu dari segi prospek perdamaian di rantau ini"
-   Canselor Jerman, Angela Merkel dan Presiden Perancis, Emmanuel Macron, kedua-duanya berkata negara mereka tidak menyokong langkah itu
-   Ketua diplomat EU, Federica Mogherini menyuarakan "kebimbangan serius"



Link asal artikel:
http://ift.tt/2k4Goe7

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2BR6SI8

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.