Hi! Welcome Back and Stay Tune! Polis bentuk pasukan khas siasat pembunuhan Bill Kayong - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Polis bentuk pasukan khas siasat pembunuhan Bill Kayong

khalid-abu-bakarKUALA LUMPUR: Satu pasukan khas polis telah dibentuk untuk menyiasat pembunuhan seorang ahli politik pembangkang Sarawak, Bill Kayong.

Penubuhan pasukan itu diumumkan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar yang berkata iaq akan melibatkan Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Sarawak termasuk beberapa pegawai daripada Bukit Aman yang akan dikerah untuk membantu siasatan.

“Kita telah bentuk satu pasukan khas untuk menyiasat motif pembunuhan, dan mengesan serta memberkas mereka yang terlibat.

“Kita menggesa orang ramai yang menyaksikan, atau mempunyai maklumat berkenaan kes ini supaya tampil membantu polis,” katanya dalam sidang media di Bukit Aman hari ini.

Khalid menasihatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang spekulasi.

“Kita akan siasat hingga ke lubang cacing. Kita sedar kes ini sensitif.”

Kayong, yang bertanding di Bekenu atas tiket PKR dalam pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini, ditembak mati pagi tadi berhampiran pasaraya Emart One-Stop di Senadin, Miri.

Lelaki berusia 43 tahun itu adalah seorang aktivis masyarakat, terutamanya isu hak Tanah Adat, yang diketengahkan secara meluas sepanjang kempennya.

Kematiannya sehari selepas beliau mengulas sebuah catatan media sosial oleh seorang warga Brunei yang mengkritik kewujudan gereja sepanjang jalan utama di Miri.

Dalam perkembangan lain, Khalid berkata lima kertas siasatan terhadap bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad telah dibuka.

“Sebahagiannya kita telah serahkan kepada Peguam Negara, manakala sebahagian lain masih dalam siasatan.”

Media melaporkan sebelum ini Mahathir disiasat untuk pelbagai kesalahan, termasuk meminta campurtangan media asing dalam urusan dalam negara.

 





Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/28K6Nah

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.