Hi! Welcome Back and Stay Tune! Pemimpin Rohani Buddha Cerita Siapa Nabi Muhammad Dan Ajaran Yang Dibawanya - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Pemimpin Rohani Buddha Cerita Siapa Nabi Muhammad Dan Ajaran Yang Dibawanya

Islam terus menjadi mangsa tuduhan kononnya menggalakkan keganasan dan ekstremisme, tetapi apa yang diperlukan untuk seseorang memahami Islam adalah menggunakan fikiran terbuka untuk mempelajari kitab-kitab, iaitu Al-Quran dan ajaran Nabi Muhammad ﷺ untuk mengetahui bahawa Islam tidak mengajar melakukan keganasan.

Dalai Lama ke-14, yang bernama Tenzin Gyatso, pemimpin rohani agama Buddha Tibet, menggelar Al-Quran sebagai Kitab Suci yang merupakan hadiah yang tidak ternilai dari Tuhan yang diberikan kepada umat manusia untuk bimbingan dan kesejahteraan seluruh umat manusia.

Menurut orang Muslim di Karnataka seperti dipetik dari The Siasat Daily, pemimpin itu menyatakan pandangannya pada pertemuan global umat Buddha di Mysore pada awal 2016. Pemimpin kerohanian itu juga memuji pengorbanan besar Nabi Muhammad SAW kepada umat manusia. Beliau berkata,

"Kehidupan Rasulullah (SAW) adalah contoh terbaik bagi seluruh umat manusia.

"Kita harus mengikuti jalan yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad (SAW) untuk mewujudkan keamanan sejagat dan menamatkan keganasan dan kezaliman dari dunia.

"Mesej Nabi Muhammad SAW tentang kedamaian, kasih sayang, keadilan dan toleransi agama akan menjadi cahaya utama bagi seluruh umat manusia. "



Pemimpin kerohanian itu juga diberikan salinan Quran terjemahan bahasa Inggeris oleh Presiden CMA, Mushtaq Ahmad. Dalai Lama menerimanya dengan penuh hormat.

Kemudian pada tahun itu juga, Dalai Lama mengulangi lagi bahawa tidak ada keganasan dalam mana-mana agama, hanya orang yang sakit mental yang mengambil sesuatu di luar konteks dan melakukan kejahatan yang kejam.

Beliau berkata tidak ada "pengganas Muslim" kerana sesiapa yang terlibat dalam kegiatan keganasan bukanlah

 Muslim "tulen".

Bercakap di Parlimen Eropah di Strasbourg, Perancis pada bulan September 2016, beliau mengutuk orang-orang yang melakukan perbuatan keganasan atas nama agama.

Dalai Lama menegaskan bahawa semua agama bersatu dengan nilai-nilai cinta, belas kasihan, toleransi dan banyak lagi. Beliau berhujah bahawa dengan tanah yang sama ini dunia dapat membina kedamaian. Beliau berkata,

"Pengganas Buddha. Pengganas muslim. Perkataan itu salah.

"Mana-mana orang yang mahu menanam keganasan bukanlah seorang Buddha yang tulen atau orang Islam yang tulen, kerana ia adalah ajaran Islam yang apabila anda terlibat dalam pertumpahan darah, sebenarnya anda tidak lagi menjadi pengamal Islam yang tulen. "

"Semua tradisi keagamaan utama membawa mesej yang sama: pesan cinta, belas kasihan, pengampunan, toleransi, kegembiraan, disiplin diri - semua tradisi keagamaan".

Beliau berpendapat bahawa membezakan antara fundamentalisme dan Islam adalah cara utama untuk menghentikan keganasan dan mengukuhkan integrasi:

"Pada tahap itu, kita boleh membina keharmonian sejati, berdasarkan penghormatan bersama, pembelajaran bersama, kekaguman bersama."




✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2tU1H8o

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.