Hi! Welcome Back and Stay Tune! Mahathir cakap bodoh macam apek Kit Siang - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Mahathir cakap bodoh macam apek Kit Siang


Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 5 November 2017

Pada 3 November 2017, Tun Dr Mahathir Mohamad menyiarkan artikel dalam blognya berjudul Najib’s Broadside'. Komen-komen Mahathir dalam artikel itu memberikan gambaran bahawa beliau semakin terdesak sehinggakan menjadi tidak rasional. Mari kita menganalisis apa yang beliau katakan.

Dr Mahathir: Jangan hanya menafikan. Jangan abaikan. Berikan bukti.

Peraturan asas undang-undang adalah bahawa penuduh perlu membuktikan bersalah dan bukan tertuduh perlu membuktikan tidak bersalah. Apabila Mahkamah Tinggi mendapati Anwar Ibrahim bersalah atas tuduhan liwat kerana beliau gagal untuk membuktikan tidak bersalah, Mahkamah Persekutuan membatalkan keputusan itu atas alasan bahawa Pendakwa gagal membuktikan Anwar bersalah.

Maka tanggungjawab adalah ke atas penuduh untuk menunjukkan bukti dan bukannya kepada tertuduh untuk membuktikan apa-apa. Oleh itu, Perdana Menteri Najib Tun Razak tidak perlu berbuat apa-apa untuk membuktikan beliau tidak bersalah. Sebaliknya Mahathir perlu membuktikan apa yang dikatakannya. Ia seperti apabila kamu mengatakan bahawa Tuhan wujud. Maka anda perlu membuktikan kewujudan Tuhan. Saya tidak perlu membuktikan bahawa Tuhan tidak wujud kerana saya tidak membuat sebarang dakwaan.

Dr Mahathir: Apa yang tidak sah untuk menggulingkan kerajaan yang dipilih secara demokratik?

Kerajaan yang dipilih secara demokratik boleh digulingkan, tetapi dengan cara yang sama ia dipilih untuk mentadbir, melalui pilihan raya yang demokratik. Kenapa aktivis Al-Ma'unah didakwa kerana berperang melawan Raja dan kemudian digantung 17 tahun yang lalu? Bukankah ianya kerana mereka cuba menggulingkan kerajaan di luar pilihan raya umum? Dan bukankah Mahathir Perdana Menteri pada tahun 2000 ketika kerajaan menggantung aktivis Al-Ma'unah?

Melancarkan perang terhadap Raja adalah jenayah yang membawaa hukuman mati di Malaysia. Selain itu, Mahathir menggunakan ISA terhadap semua orang yang menentangnya. Dianggarkan 10,000 rakyat Malaysia telah ditahan di bawah ISA dari tahun 1960 sehinggalah Najib menghapuskan undang-undang yang zalim itu. Dan Mahathir tidak suka Najib menghapuskan ISA.

Dr Mahathir: Adakan pendengaran yang betul dan saya akan menerima keputusan itu. Sekiranya bersalah, letak jawatan.

Pendengaran apa? PAC telah mengadakan pendengaran itu dan malah orang-orang seperti Tony Pua berada dalam jawatankuasa itu manakala seorang lagi rakan DAPnya mengatakan mereka tidak menemui bukti bahawa Najib telah melakukan sebarang jenayah. Jadi pendengaran apa lagi yang Mahathir mahukan? Berapa kali anda mahu mengadakan pendengaran sehingga anda mendapat keputusan yang anda mahukan? Jika Mahathir tidak dapat menerima keputusan PAC maka apa lagi yang beliau mahukan?

Berhenti bersembunyi di sebalik tuduhan bahawa semua ahli PAC adalah penjahat yang berbohong untuk menutup jenayah yang dilakukan oleh Najib. Jika betullah, buktikannya! Jika anda membuat tuduhan, anda perlu membuktikannya. Atau, Mahathir boleh membuat laporan polis dengan mengatakan bahawa PAC berbohong dan semua anggota PAC adalah penjahat yang menutupi kejahatan yang dilakukan oleh Najib. Pergi buat laporan polis atau jika tidak, diam sahaja.

Dr Mahathir: Buktikan bahawa apa yang saya katakan adalah palsu. Mari kita adakan "Nothing to hide 3".

Beliau sekali lagi meminta Najib membuktikan apa yang dikatakannya salah. Mahathir yang perlu membuktikan apa yang beliau katakan dan bukannya Najib yang perlu menyangkal. Apabila beliau membuat tuduhan, Mahathir meminta anda untuk menyangkalnya, dan apabila anda membuat tuduhan terhadapnya, Mahathir meminta anda membuktikannya. Kedua-duanya menjadi tanggungjawab anda - untuk menyangkal apabila beliau mendakwa dan untuk membuktikan apa yang anda dakwa.

Ini seperti jika Mahathir mengatakan Nabi Muhammad telah melawatnya di rumahnya semalam dan kemudian beliau mengatakan bahawa beliau tidak perlu membuktikan bahawa Nabi Muhammad telah melawatnya di rumahnya semalam tetapi anda mesti membuktikan bahawa Nabi Muhammad tidak melawatnya di rumahnya semalam.

Dr Mahathir: Media asing yang berulang kali dan secara meluas mengatakan Malaysia sebagai antara 10 negara yang paling korup.

Ya, media asing juga mengatakan Mahathir dan keluarganya bernilai RM100 bilion dan bahawa sejumlah RM200 bilion hilang tanpa dapat dikesan ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri. Jadi, memandangkan media asing mengatakan Mahathir dan keluarganya bernilai RM100 bilion dan bahawa sejumlah RM200 bilion telah hilang tanpa dapat dikesan ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri maka ia mestilah benar.

Dr Mahathir: Jumlah hutang Kerajaan Malaysia adalah hampir satu trilion Ringgit. Tunjukkan bagaimana anda akan membayar ini.

Hutang luar Singapura ialah AS$1.766 trilion, hampir lapan kali ganda dari Malaysia. Hutang Singapura kepada KDNK adalah 240% manakala Malaysia hanya 53.2%. Mahathir perlu belajar ekonomi sebelum bercakap tentang perkara-perkara seperti itu. Mahathir adalah seperti pemandu teksi yang membincangkan pembedahan otak.

Dr Mahathir: Sudah ada pemerintahan diktator di Malaysia sekarang. Tiada peraturan undang-undang.

Jika itu benar, maka ia bermula pada tahun 1981. Tunku Abdul Rahman berkata jika Mahathir menjadi Perdana Menteri negara itu akan hancur. Mahathir pernah disenaraikan di kalangan sepuluh diktator paling dasyat di dunia. Laporan tahunan Amnesty International pada 1990-an memetik Mahathir dan kerajaannya sebagai kejam, korup dan musuh kepada demokrasi dan kebebasan bersuara. Jadi Mahathir lebih baik berhati-hati dengan apa yang dikatakannya kerana beliau seperti Idi Amin yang mengajar tentang tadbir urus yang baik dan kebebasan sivil.

Dr Mahathir: Pilihan raya adalah bebas sebelum ini. Sekarang terdapat banyak penipuan terutamanya undi pos.

Betulkah? Malah, Mahathir mempunyai 2,000 pengundi hantu di kawasannya pada tahun 1999. Dan apabila ditanya mengenai ini pada 29 November 1999 beliau tidak pernah menafikannya tetapi hanya menjawab bahawa pembangkang juga melakukan perkara yang sama.

Pemimpin PPBM Mahathir sendiri, Abdul Rashid Abdul Rahman, secara terang-terangan dan secara terbuka mengaku dalam ceramah baru-baru ini bahawa beliau membantu Barisan Nasional menipu dalam pilihan raya umum. Rashid adalah Ketua Suruhanjaya Pilihan Raya dari tahun 2000 hingga 2008 dan Timbalan dari tahun 1997 hingga 2000. Bukankah ini ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri? Jadi adakah Rashid tidak melibatkan Mahathir dalam penipuan pilihan raya? Najib mengambil alih sebagai Perdana Menteri pada tahun 2009 selepas Rashid bersara.

Tengku Razaleigh Hamzah juga menuduh Mahathir melakukan penipuan pilihan raya semasa pemilihan parti Umno pada tahun 1987. Jika tidak, Mahathir akan digulingkan dan Ku Li akan mengambil alih sebagai Perdana Menteri pada 1987. Seluruh dunia mengetahui bahawa Mahathir menipu pada pemilihan parti Umno pada tahun 1987 sama seperti seluruh dunia tahu beliau dan keluarganya adalah jutawan.

Dr Mahathir: Sekiranya saya boleh memanggil diri saya sebagai diktator, Najib perlu memanggil dirinya sebagai seorang yang kejam. Saya menghormati undang-undang dan saya meletak jawatan atas kehendak saya sendiri.

Mahathir tidak meletakkan jawatan atas kehendaknya sendiri. Cawangan Khas memberitahu Mahathir bahawa beliau akan kalah pilihan raya umum 2004 jika beliau kekal sebagai Perdana Menteri. Jadi beliau meletakkan jawatan beberapa bulan sebelum pilihan raya umum dan Barisan Nasional memenangi dengan prestasinya yang terbaik dalam sejarah. Rakyat Malaysia begitu gembira bahawa Mahathir telah meletakkan jawatan sehinggakan mereka memberikan Barisan Nasional 91% daripada kerusi.

Jadi Mahathir tidak meletakkan jawatan atas kehendaknya sendiri. Beliau terpaksa keluar atau ditendang keluar. Dan beliau diberitahu bahawa jika beliau ditendang, beliau akan dipenjarakan. Jadi lebih baik beliau meletakkan jawatan dan mengekalkan hartanya.

Dr Mahathir: Saya tidak mempunyai Jho Low atau Riza Aziz.

Ya, tetapi Mahathir mempunyai Mukhriz Mahathir, Mokhzani Mahathir, Mirzan Mahathir, Abdullah Ang, Daim Zainuddin, Yahya Ahmad, Francis Yeoh, Vincent Tan, Tajudin Ramli, Samsudin Abu Hassan, Tunku Abdullah, Brian Chang, Ibrahim Mohamed, Abdullah Mohamed, Halim Saad , Ananda Krishnan, Tan Koon Swan, dan banyak lagi.

Dan semua nama tersebut didokumentasikan dalam banyak buku, yang boleh anda pesan di Amazon. Mengapa Mahathir tidak pernah sekali pun menafikan ini? Kenapa beliau tidak menganjurkan acara "Nothing to Hide 3.0" dan membincangkan perkara ini?

Dr Mahathir: TN50 telah dilancarkan. Menjelang 2050 hutang itu akan memufliskan negara ini.

Di mana angkanya? Beri kami angkanya. Saya juga boleh mendakwa bahawa Malaysia akan menjadi negara ketiga terkaya di dunia menjelang 2050 kerana TN50 jika saya boleh membuat dakwaan tanpa memberikan fakta dan angka.

Dr Mahathir: Rakyat perlu membayar GST, menanggung kos sara hidup yang tinggi.

Ya, rakyat harus membayar 6% GST yang menggantikan SST, yang mana adalah lebih dari dua kali ganda daripada 6%. Dan Mahathir telah berjanji untuk menghapuskan GST jika Pakatan berkuasa dan membawa kembali 'sistem lama', yang bermaksud membawa kembali SST, yang mana adalah lebih daripada dua kali ganda 6% GST. Dan Pakatun dan Dapster yang mati otak bersetuju dengan ini.

Link asal artikel:
http://ift.tt/2zA79Bj


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2zljwjH

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.