Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kisah Orang Kaya Menderita Kerana Harga Minyak Naik - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kisah Orang Kaya Menderita Kerana Harga Minyak Naik


Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 16 November 2017

Ada seseorang yang saya kenali yang memiliki 30 hartanah yang telah saya tulis tentang sebelum ini. Beliau adalah penyokong MCA yang kemudiannya menentang kerajaan kerana anak perempuannya tidak berjaya mendapatkan biasiswa kerajaan kerana tahap pendapatan ayahnya terlalu tinggi.

Baru-baru ini, setiap kali harga petrol mengalami kenaikan, beliau akan menghantar pesanan ringkas kepada saya untuk merungut tetapi apabila harga jatuh, beliau berdiam diri.

Atas pengakuannya sendiri, beliau membeli sekurang-kurangnya 3 hingga 4 botol wiski di pub setiap minggu - masing-masing berharga RM400 hingga RM500 setiap botol. Baru-baru ini beliau juga suka pergi ke tempat-tempat wain yang eksklusif.

Walaupun menghabiskan beribu-ribu ke atas minuman keras setiap minggu, apabila harga petrol naik, beliau akan merungut dengan teruk.

Sebagai contoh minggu ini, beliau berkata Najib menyusahkan rakyat kerana beliau perlu membayar tambahan RM3.60 minggu ini untuk mengepam petrol satu tangki penuh sebanyak 60 liter untuk Mercedes.

Baru-baru ini, saya memberinya bukti bahawa Malaysia berada dalam senarai 20 petrol termurah di dunia.

Saya juga menunjukkan kepadanya jadual negara-negara yang mempunyai petrol yang lebih murah daripada Malaysia - yang kebanyakannya adalah negara-negara yang menghasilkan lebih banyak minyak daripada Malaysia dan juga menunjukkan bukti bahawa negara-negara tersebut juga melaksanakan GST dan juga meningkatkan harga petrol mereka kepada harga pasaran sama seperti Malaysia.

Saya kemudian bertanya kepadanya beberapa kali negara manakah yang padanya sepatutnya mempunyai petrol pada harga yang lebih tinggi berbanding Malaysia. Setiap kali, beliau hanya akan berdiam diri dan kemudian bertanya mengapa saya mengulangi soalan ini.

Hello kawan, anda enggan menjawab soalan saya, sebab itulah saya bertanya lagi.

Saya juga menunjukkan kepadanya bahawa pembangkang juga tidak lagi mahu memberi subsidi menyeluruh untuk petrol dan hanya menjanjikan dalam bajet alternatif 2018 mereka untuk memberikan rebat hanya 20sen daripada harga terapung pasaran bagi motosikal dan kereta di bawah 1,000cc - bermakna Mercedes rakan saya tidak layak.

Jawapan beliau ialah pembangkang juga adalah tidak berguna.

Saya berpendapat bahawa kerana orang-orang seperti kawan saya inilah Malaysia tidak patut kembali ke subsidi menyeluruh semula.

Malah, jika saya mempunyai kuasa, saya akan memastikan orang seperti ini sebaliknya dikenakan cukai yang banyak.

Link asal artikel:
http://ift.tt/2gWSgkF


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2iYWsxy

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.