Hi! Welcome Back and Stay Tune! (Video) Lagu ‘pakcik’ ini pernah muncul tempat pertama lagu hits di German ! - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

(Video) Lagu ‘pakcik’ ini pernah muncul tempat pertama lagu hits di German !

NAMA Kassim Selamat tentu tidak dapat dipisahkan dengan lagu A Lompak A Go Go, selain La Obe – kedua-duanya dinyanyikan dalam loghat Bawean.

Walaupun tidak difahami maksud seni katanya oleh kebanyakan peminat muzik ketika itu (juga zaman sekarang) lagu ini tetap diminati, sedap didengar mungkin disebabkan susunan muziknya yang catchy.

Namun, lagu La Obe juga memperkenalkan nama penyanyinya, Kassim Selamat yang kekal sehingga sekarang, terutama di kalangan kumpulan zaman 60-an.

Beliau mula membabitkan diri dalam dunia seni sejak tahun 1960 dengan Pancaragam Pemuda Ria Party.

“Bersama pancaragam ini, kami sering mengadakan persembahan di kenduri kahwin atau pada majlis keramaian. Satu-satunya lagu yang saya masih ingat ketika bersama pancaragam ini ialah lagu Bagai Dijanji,” kata Kassim.

Tidak lama selepas itu, Kassim menyertai kumpulan The Swalows.

Kumpulan The Swalows ini mula dikenali dengan lagu Gadis 17 yang dimuatkan dalam filem Pontianak. Lagu itu dinyanyikan Ahmad Daud. Apabila beliau meninggalkan kumpulan itu sebagai penyanyi, tempatnya terus digantikan oleh Kassim Selamat.

Ketika itu, katanya, The Swalows kurang mendapat perhatian sehingga tidak dipedulikan pengurus kelab malam atau penganjur persembahan pentas.

Tonton Video Di Sini :

“Tidak mudah untuk meletakkan The Swalows sebaris dengan kumpulan muzik yang ada ketika itu. Walaupun sudah merakamkan lagu, tetapi populariti The Swalows tidak memuaskan.

“Untuk mencari kelainan, kami mencipta lagu dalam bahasa Bawean. Dan ia berjaya. Pada waktu itu barulah banyak pihak mengundang kami mengadakan persembahan di tempat mereka. Layanan yang kami terima juga berubah, semakin baik, bertambah baik…,” katanya lagi.

Tambahnya lagi, dia bersama kumpulan itu adalah antara kumpulan muzik terawal yang menjadi artis di bawah label EMI.

“Ada beberapa lagu yang kami sempat rakamkan. Tapi tidak lama selepas itu, kami tidak dapat merakamkan album. Waktu itu, cetak rompak juga menjadi-jadi menyebabkan kami masing-masing tidak menyanyi lagi,” jelasnya.

Lagu La Obe tetap istimewa kerana ia pernah disenaraikan dalam carta lagu hits di Jerman pada waktu itu.

Lebih tepat lagi, lagu tersebut telah mendapat tempat utama di dalam carta lagu popular di Hamburg, Jerman selama tiga minggu berturut-turut pada tahun 1966!

“Malahan kami juga pernah diundang untuk mengadakan persembahan di Jerman selama tiga bulan. Tapi terpaksa tolak sebab ada antara kami sudah berkeluarga selain masalah mendapatkan makanan halal.

“Sebenarnya kami tidak tahu kenapa mereka suka lagu La Obe. Mungkin mereka berasakan bahasa Boyan tu hampir sama bunyinya dengan bahasa Jerman,” kata Kassim, yang mengakui kedua-dua orang tuanya memang berasal dari keturunan Bawean.

Lirik Lagu La Aube

Setulu Bule Kape Rakan
Neng Kene Bule La Ngastabe
Setulu Malem Eberek Masem
Arapa Bule Tak Tau (2 kali)
* Arapan Arapan Alek
La Au Be Ti Naju Bule
Atong Ku Atong Ku Alek
Bule Ngastabe
Aung Ke Aka Ropana
Toro Naka Imbirna
Paste Naka Ropana
Se Mu Ingak Kapan Dirna
Arapan Arapan Ale
La Au Be Ti Naju Bule
Atong Ku Atong Ku Alek
Bule Ngastabe

Lagu dan Seni kata: Yusof Rahman & Afandi Haji Abdul Rahman
Penyanyi: Kassim Selamat

Profil Kassim Selamat
Nama Sebenar: Kassim Rahmad
Tarikh Lahir: 9 Ogos 1934
Tempat Lahir: Sembawang, Singapura
Isteri: Marwiyah Haji Adar
Anak: 4 orang (7 cucu)

Kredit :
– http://ift.tt/2mGKyZ1



✍ Sumber Pautan : ☕ MyNewsViral

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2zhRAym

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.