Hi! Welcome Back and Stay Tune! ‘Persembahan bebas lebih berkesan’ - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

‘Persembahan bebas lebih berkesan’

Muzik yang diperjuangkan mereka mungkin bukan trend masa kini buat pendengar tempatan.

Namun begitu, kumpulan alternatif dan eksperimental, The Venopian Solitude berjaya menempa nama dalam industri muzik luar negara.

Selepas menandatanga­ni kontrak dengan Kasi Gegar Entertainment pada 2013, kumpulan dianggotai enam anak muda tempatan iaitu Suiko Takahara (pe­nyanyi), Kemat (sampler, synth percussion), Ruviyamin (dram, percussion, penyanyi latar), Ariana (gitar), Adam (bass, keyboard) dan Shafiq (percussion) sudah merantau ke beberapa negara untuk memperkenalkan muzik mereka.

Antaranya Jepun, Indonesia, Singapura, Belanda dan Kanada.

Tiga tahun lalu, album mereka berjudul Hikayat Perawan Majnun tercalon dalam Anugerah Industri Muzik 2014 bagi kategori Penghasilan Album Terbaik, Susunan Lagu Terbaik dan Video Muzik Terbaik.

Bagi pembaca yang belum mengenali The Venopian Solitude, pada asalnya Suiko Takahara mengangkat gelaran itu sebagai nama komersialnya untuk karier solonya pada 2013.

“Selepas tersingkir daripada kumpulan menyanyi lagu Jepun, saya mengambil keputusan untuk bergerak solo dan banyak menghasilkan karya sendiri.

“Kemudian, saya berkenalan dengan anggota lain The Venopian Solitude selepas bernaung di bawah Kasi Gegar Entertainment,” katanya.

Biarpun memilih untuk mengetengahkan muzik bukan arus perdana, Takahara berkata, mengikuti persembahan bebas lebih berkesan untuk mempromosikan lagu diperjuang­kan.

“Kumpulan ini tidak kisah dengan industri muzik arus perdana dan melihat peluang membuat persembahan bebas di pelbagai acara dan program televi­syen lebih baik. Kami banyak fokus kepada pendengar luar kerana mereka lebih menghargai muzik alternatif dan eksperimental.

“Selain itu, kami suka membuat eksperimen dan pada setiap persembahan, kami akan mengetengahkan muzik berlainan dari segi gubahan lagu,” katanya.

Bukan saja membuat lagu, penyanyi berusia 27 tahun ini turut berbakat menulis lirik dan sudah menghasilkan hampir 200 lagu ciptaan sendiri.

“Saya mula aktif dalam bidang muzik selepas tamat sekolah menengah dan menghasilkan lagu setiap minggu.

“Ilham mencipta lagu kebanyakannya datang apabila emosi kurang stabil dan juga isu semasa daripada media,” katanya.

Pernah menerima dana daripada portal The Wknd untuk menghasilkan single Warkah Narcissus pada 2013, The Venopian Solitude bakal mengadakan persembahan di Urbanscapes 2017 pada 12 Mei ini di The Bee Publika.

“Kami akan menyampaikan beberapa lagu daripada album Hikayat Perawan Majnun dan juga daripada album baru yang belum siap sepenuhnya,” katanya.

Clean Bandit di Urbanscapes 2017

Selain Venopian Solitude, turut memeriahkan Urban­scapes 2017 ialah Clean Bandit yang popular menerusi lagu Rather Be dan kumpulan muzik elektronik Britain ini akan membuat persembahan di KL Live pada 18 Mei ini.

Acara bermula dari 5 hingga 21 Mei ini turut menampilkan kumpulan rock Denmark, Mew yang pernah membuat persembahan di Malaysia pada 2013 dan mereka akan kembali pada 10 Mei ini di KL Live.

Turut tampil di pentas bersama mereka adalah kumpulan rock Indonesia, The Trees & The Wild.

Pada 6 Mei di The Bee Publika pula, dua kumpulan rock Inggeris, TTNG dan Mylets akan tampil bersama pemuzik elektronik Taiwan, Cloudy Ku serta SWIMS dari Malaysia.

Sementara itu, sebagai pembukaan pesta terbabit pada 5 Mei ini, HOAX Vision akan mengadakan acara istimewa khas untuk tetamu jemputan dengan menampilkan barisan artis antaranya Jaggfuzzbeats, Lurkgurl, Orang Malaya, Viktoria dan Youth Portal.

Sepanjang acara ini berlangsung, Urban­scapes House turut menganjurkan projek Collective Individuals yang menghimpunkan Huaguoshan, Hideout, Rumah Studio, The Secret dan Titik Merah.

Pembelian tiket me­nyaksikan persembahan artis serta maklumat lanjut boleh melayari laman web http://ift.tt/Smo6yG.

The post ‘Persembahan bebas lebih berkesan’ appeared first on Berita Viral.

Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2pFUwwk

✍ Sumber Pautan : ☕ Berita Viral


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.