Hi! Welcome Back and Stay Tune! “Kami tak jumpa tandas dari tadi, apatah papan tanda ‘tandas’ pun tak nampak” – Pengunjung KL2017 merungut! - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

“Kami tak jumpa tandas dari tadi, apatah papan tanda ‘tandas’ pun tak nampak” – Pengunjung KL2017 merungut!

Kurang 24 jam lagi bakal berlangsung upacara perasmian Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017), kemuncak penganjuran yang dirancang dalam suasana gilang-gemilang di Stadium Nasional Bukit Jalil.

 

 

"Kami tak jumpa tandas dari tadi, apatah papan tanda 'tandas' pun tak nampak" - Pengunjung KL2017 merungut!

“Kami tak jumpa tandas dari tadi, apatah papan tanda ‘tandas’ pun tak nampak” – Pengunjung KL2017 merungut!

 

Tidak dinafikan persiapan rapi dirangka untuk hari bersejarah itu, namun kurang enak apabila kedengaran rungutan orang ramai mengenai beberapa kelemahan dalam mengendalikan temasya dwitahunan itu.

Aspek utama yang diketengahkan adalah kemudahan yang dikatakan serba tidak lengkap di beberapa venue acara yang dipertandingkan di sekitar Kompleks Sukan Bukit Jalil.

Bapa kepada tiga anak, Mohd Nur Hani Bastani, 38, berkata mereka anak-beranak terpaksa berjalan hampir 15 minit dari Padang Sintetik Majlis Sukan Negara (MSN) menuju Pusat Akuatik Kebangsaan di Bukit Jalil semata-mata untuk mencari tandas.

 

“Kami tak jumpa tandas dari tadi, apatah papan tanda ‘tandas’ pun tak nampak. Jadi kami ambil keputusan untuk berjalan ke Pusat Akuatik dari venue acara memanah dengan harapan dapat jumpa tandas.

“Mungkin persiapan masih belum siap sepenuhnya tapi takkan nak tunggu hari pembukaan baru kemudahan semua lengkap. Sepatutnya sediakanlah tandas bergerak untuk memudahkan orang ramai,” katanya.

Sementara itu, seorang penonton yang hanya ingin dikenali sebagai Emma turut meminta pihak penganjur menyediakan maklumat lengkap mengenai cara menggunakan basikal yang disediakan di situ.

“Kami datang ke sini dengan menaiki LRT. Dari sana kami terpaksa berjalan kaki untuk sampai ke perkarangan stadium. Mulanya nak naik basikal yang disediakan tapi maklumat ringkas yang disediakan tak jelas.

“Mungkin sebab itu basikal yang disediakan saya nampak tak berusik. Sepatutnya kena uar-uarkan orang ramai mengenai kemudahan itu. Setidak-tidaknya kena ada seorang petugas untuk membantu orang ramai mengenai cara-cara menggunakan kemudahan itu,” katanya.

Beberapa pengamal media yang membuat liputan di sekitar Bukit Jalil juga menggesa Jawatankuasa Pengelola Sukan SEA Malaysia (Masoc) agar lebih peka dengan keselesaan media yang berusaha memberi liputan terbaik sepanjang penganjuran temasya itu.

Berdasarkan pengalaman penulis, tiada kemudahan buggy  di stesen LRT Bukit Jalil untuk membawa wartawan dan jurugambar ke setiap venue acara yang dipertandingkan.

Difahamkan perkhidmatan buggy hanya disediakan untuk pihak kenamaan (VIP) sahaja.

Malah beberapa buggy ‘Grab Car’ yang disediakan juga adalah untuk pengguna perkhidmatan itu dengan syarat mereka memuat naik aplikasi tersebut di telefon bimbit.

Pemandu buggy ‘Grab Car’ yang enggan namanya disiarkan memberitahu kemudahan itu dikhaskan kepada pengguna perkhidmatan e-hailing tersebut yang akan membawa penumpang dari jalan berhadapan pejabat MSN ke Sekolah Sukan Bukit Jalil.

“Kami tidak dimaklumkan mengenai sebarang perkhidmatan untuk membawa pengamal media ke mana-mana venue pertandingan.

“Kami hanya perlu bawa penumpang Grab Car yang mahu menggunakan perkhidmatan itu sehingga ke Sekolah Sukan Bukit Jalil. Mereka perlu tunjuk aplikasi Grab Car yang sudah dimuat naik dalam telefon bimbit,” katanya.

Lebih mengecewakan apabila ada petugas media yang hamil empat bulan terpaksa berjalan kaki hampir 20 minit dari stesen LRT Bukit Jalil ke venue acara memanah.

“Bayangkan dalam keadaan cuaca panas terik dan keadaan yang tidak berapa mengizinkan saya terpaksa berjalan kaki hampir 20 minit.

“Demi tugas saya terpaksa gigihkan diri untuk sampai ke venue pertandingan. Ada perkhidmatan buggy tapi saya kecewa apabila dimaklumkan pemandu itu terpaksa menunggu dua pegawai yang ingin membeli baju Sukan SEA di booth jualan yang disediakan berdekatan Pusat Akuatik Kebangsaan.

“Yang ada hanyalah basikal. Tapi dengan keadaan yang berbukit dan berbadan dua saya fikir kemudahan yang disediakan tidak mesra pengguna. Mohon Masoc peka dengan masalah ini,” katanya.

Seorang lagi wartawan sukan akhbar bahasa Melayu yang hanya ingin dikenali sebagai Noor turut merungut dengan larangan membawa kenderaan yang dikenakan terhadap pihak media.

“Sepatutnya penganjur peka dengan keselesaan media yang perlu bertugas untuk membuat liputan.

“Kami bukan sahaja terpaksa naik pengangkutan awan malah perlu berjalan kaki untuk pergi ke setiap venue. Janji ada shutter tapi mana? Dalam temasya seperti ini, masalah ini tak patut berlaku,” katanya.

Jelasnya, paling mengecewakan apabila ada segelintir penyokong yang dibenarkan masuk oleh anggota bertugas untuk meletak kenderaan berhampiran Pusat Skuasy Nasional di Bukit Jalil.

“Agak terkejut juga apabila alasan mereka dibenarkan bawa masuk kenderaan kerana ada anak kecil yang sedang tidur.

“Takkan ada unsur berat sebelah,” katanya.

Sumber: Mstar



Sumber “Kami tak jumpa tandas dari tadi, apatah papan tanda ‘tandas’ pun tak nampak” – Pengunjung KL2017 merungut!

✍ Sumber Pautan : ☕ Trending Now

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2w9mzKZ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.