Hi! Welcome Back and Stay Tune! 6 Perkara Penting yang Anda Perlu Tahu Tentang Kelemumur - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

6 Perkara Penting yang Anda Perlu Tahu Tentang Kelemumur

Nampak kepingan pada kulit kepala anda, atau pakaian boleh membuatkan rasa kurang keyakinan yang melampau. Belum lagi ketidakselesaan yang disebabkan oleh kulit kering dan gatal.

Sekiranya anda mempunyai masalah kelemumur, kami mempunyai 6 petua yang boleh anda lakukan dan tidak boleh lakukan agar membantu anda bebas dari kepingan dan rasa kurang selesa.

Syampu Selalu dengan Syampu Anti-Kelemumur

Kelemumur tidak hilang dengan sendiri. Cara paling berkesan untuk menghilangkan kelemumur dan mengelakkannya dari datang kembali adalah dengan menggunakan beberapa syampu terbaik untuk kelemumur yang telah disyorkan di ProductNation.

Syampu anti-kelemumur dirumus khas dengan bahan aktif yang mengatasi sebab dan tanda kelemumur dengan cara yang berbeza. Sebagai contoh, syampu untuk kulit kepala berminyak menggunakan formulasi yang diselitkan dengan ekstrak lemon. Ia membebaskan kulit kepala dari minyak yang berlebihan, menghalang kelemumur dari datang kembali dan rambut berminyak. Ada juga syampu yang digabungkan dengan ekstrak lavender untuk memberikan kelegaan yang bertindak cepat dari rasa gatal, kekeringan dan iritasi pada kulit kepala. Kedua-dua jenis syampu ini juga berfungsi untuk menghilangkan serpihan yang kelihatan pada kulit kepala.

Ketahui Perbezaan Antara Kelemumur dan Kulit Kepala Kering

Ia adalah penting untuk dapat membezakan antara kelemumur dan kulit kering. Cara mudah untuk mengenalpasti masalah yang anda miliki ialah melihat kepingan yang dihasilkannya. Jika anda mengalami kulit kepala yang kering, kepingan akan berwarna putih, jatuh dari kulit kepala lebih kerap dan saiznya lebih kecil. Kepingan kelemumur lebih besar daripada kepingan kulit kering, dan tidak jatuh dari kulit kepala dengan mudah.

Rasa ingin mengaru sepanjang masa dan tak tahan setiap kali memakai pakaian bewarna gelap pasti kelemumur akan kelihatan. Masalah kelemumur sering kali terjadi pada orang yang mempunyai kulit kepala jenis berminyak, jenis yang sering terdedah dibawah matahari yang mengakibatkan kekeringan kulit kepala, alergi ataupun memakai produk yang salah. Kelemumur muncul daripada kulit kepala yang tidak sihat jadi cara menghilangkan kelemumur adalah merawat kulit kepala anda.

Cuba Rawatan di Rumah

Rawatan di rumah adalah cara yang semulajadi dan berkesan untuk menangani kelemumur, terutamanya apabila digunakan sebagai sebahagian daripada rutin penjagaan rambut harian anda. Produk seperti cuka sari epal, minyak teh pokok dan minyak kelapa mudah dicari. Masing-masing mengandungi vitamin, anti-kulat semulajadi dan anti bakteria yang boleh membantu kulit kering pada kepala dan penumbuhan malasezzia.

Jangan Rasa Kelemumur Boleh Berjangkit


Sesetengah mengatakan kelemumur boleh berjangkit. Kesalahan konsep ini mungkin berpunca dari fakta bahawa kulit kepala kelemumur disebabkan oleh kehadiran kulat yang disebut malassezia, yang orang menganggap ia boleh tersebar dari orang ke orang. Sebenarnya, malassezia didapati pada semua kulit kepala dan semua orang terdedah untuk mengalami kelemumur sebagai kesannya.

Malassezia adalah sebahagian daripada flora biasa biasa kulit kepala dan biasanya tidak berbahaya. Ia hanya apabila perlindungan semulajadi kulit kepala lemah kerana kehadiran malassezia yang menjadi masalah penyebab kelemumur.

Jangan Menggaru Kulit Kepala Anda

Apabila anda mempunyai kulit kepala yang gatal, godaan untuk menggaru dengan kuku atau sikat boleh menjadi sangat melegakan, tetapi jangan lakukannya. Menggaru ketika gatal atau kulit kepala yang meradang akan membuatnya lebih buruk dan mungkin menyebabkan kerosakan lagi pada kulit anda.

Ini benar terutamanya apabila mencuci rambut anda. Cara terbaik untuk mengatasi kulit kepala gatal adalah mengurut perlahan-lahan kulit kepala ketika syampu dan bukannya menggunakan produk yang berlebihan untuk kulit kepala.

Jangan Biarkan Rambut Anda Basah

Jika anda merupakan seorang yang sibuk, keringkan rambut anda sebaik sahaja anda keluar dari bilik mandi boleh menjadi rumit. Meninggalkan rambut anda kering dengan sendiri mungkin kelihatan seperti lebih menjimatkan masa, tapi boleh menjadi buruk untuk kulit kepala dan rambut anda. Rambut basah lebih mudah rosak dan putus. Peluh dan lembap yang terkumpul pada kulit kepala apabila rambut mengering dapat menggalakkan rasa gatal dan kulit mengelupas.

Sebenarnya, menggunakan pengering rambut lebih baik untuk rambut anda daripada mengering sendiri. Apabila digunakan pada tetapan rendah dan dihala pada jarak yang selamat (kira-kira 6 inci) dari rambut, pengering rambut akan mengeringkan rambut anda dengan sempurna tanpa mengeringkan kulit kepala anda.

Sekarang anda tahu tentang perkara penting untuk penjagaan kelemumur, anda sepatutnya berasa lebih mudah untuk mengurus kemunculan kepingan pada kulit kepala. Seperti biasa, penting untuk menggunakan syampu terbaik anti-kelemumur supaya rambut anda berasa sihat, bersih dan kelihatan hebat.

The post 6 Perkara Penting yang Anda Perlu Tahu Tentang Kelemumur appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2jQ4YiM

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.