Hi! Welcome Back and Stay Tune! Nasi Lemak Kini Popular Di Korea Selatan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Nasi Lemak Kini Popular Di Korea Selatan

JIKA di Malaysia, nasi lemak antara menu wajib bagi rakyatnya untuk bersarapan sebelum memulakan hari mereka pada pagi hari.

Namun, kini, menu makanan popular tempatan tersebut sudah menjadi sebutan ramai pihak di Seoul, Korea Selatan.

Ia mendapat tempat di hati penduduk di sana apabila Duzy Noramzamnas Abdul Aziz, seorang rakyat Malaysia telah menjual makanan tersebut.

Duzy mengambil keputusan untuk jual nasi lemak kerana kesukaran mendapatkan makanan halal di sana. Mulanya, Duzy hanya buat penghantaran kepada rakyat Malaysia yang menetap di sana sejak September lalu.

“Di Korea tidak banyak makanan tepi jalan yang halal. Saya terinspirasi dengan kebiasaan rakyat Malaysia yang makan nasi lemak untuk sarapan, makan tengah hari, makan malam dan juga lewat malam.

“Jadi, saya ambil keputusan untuk membuat servis penghantaran. Saya akan mengambil pesanan melalui aplikasi WhatsApp dan KakaoTalk sehari sebelum penghantaran,” katanya dipetik NST Online.

Namun, makanan tersebut berjaya mendapat sambutan bukan sahaja daripada orang Korea, malah turut mendapat tempat di hati para pelancong asing.

Selepas dua bulan berkecimpung dengan bisnes tersebut, Duzy berjaya mengembangkan perniagaannya dengan membuka sebuah kedai yang bernama Nasi Lemak Berlauk Panas.

Kedai tersebut telah dibuka di bumbung sebuah rumah tamu yang dimiliki oleh rakan kongsinya, Han Ji-Sung iaitu di Pop @ Itaewon Guesthouse yang terletak di Itaewon.

Menurut pemuda itu, dia menjual menu tersebut dengan harga bermula daripada 5,000 won (RM19).

Kini, kedainya semakin dikenali dan dikunjungi oleh pelancong dari Belanda, Jepun, Indonesia, China dan Perancis.

Tambahnya, rakyat di sana menyamakan nasi lemak dengan bibimbap (nasi yang dihidangkan bersama pes cili dan sayur). Jadi, mereka boleh menerima nasi lemak sebagai makanan harian di sana.

Anak kelahiran Penampang, Sabah ini turut menyatakan dia mendapat bekalan barangan untuk masakan nasi lemak itu di Pasar Noryangjin.

“Bahan-bahan ramuan seperti ikan bilis, cili kering dan makanan laut boleh didapati di Pasar Noryangjin.

“Bahan penting untuk membuat nasi lemak seperti belacan, asam jawa, santan dan daun pandan boleh dibeli di foreigners’ street, Itaewon,” tambahnya.

Dalam pada itu, Duzy mengakui dia harus berusaha agar mampu bergerak seiring dengan orang Korea dan Jepun di sana.

“Menetap dan menjalankan perniagaan di negara luar sangat mencabar. Orang Korea Selatan dan Jepun adalah orang yang paling kuat bekerja di dunia.

“Saya perlu bekerja keras untuk bersaing dengan mereka. Memang kadang-kadang agak tertekan, tapi ianya berbaloi,” katanya.

Selamat maju jaya kepada Duzy dalam mengembangkan perniagaannya. Semoga mampu memperkenalkan lagi jenama Malaysia di persada antarabangsa. – MYNEWSHUB.CC/SA

* Video sekadar hiasan.

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ BeautifulNaara

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2ikF7iu

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.