Hi! Welcome Back and Stay Tune! Air Mata Iringi Doa Di Kem Rohingya - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Air Mata Iringi Doa Di Kem Rohingya




Bacaan doa diiringi air mata sukarelawan Muslim Care Malaysia Society (Muslim Care) dan pelarian menimbulkan suasana hiba di kem Kutupalong.

Ini kerana di sekitar kem itu sebelum ini suasananya begitu kelam-kabut dengan ratusan pelarian ‘menyerbu’ doktor dan sukarelawan untuk mendapatkan rawatan percuma serta ubat.

Doa dipimpin Exco Muslim Care Dr Riduan Mohamad Nor itu menyebabkan ada pelarian memeluk sukarelawan kerana tidak dapat menahan sedih mengenangkan nasib menimpa mereka.

Tambahan pula, keadaan di sekitar kem dipenuhi pelarian yang sanggup menunggu lebih empat jam untuk mendapatkan makanan dan pakaian dibawa Muslim Care untuk misi kali ini.

Ia turut mengundang perasaan bercampur baur dalam kalangan doktor yang merawat mereka kerana keadaan yang terlalu daif di situ.

Bagi Pakar ICU Kanak-Kanak Hospital Selayang Dr Anis Siham Zainal Abidin, dia sendiri tidak dapat membendung rasa pilu melihat kehidupan kanak-kanak pelarian berkenaan yang seolah-olah tidak ada masa depan.

“Saya tersentuh kerana melihat keadaan mereka sangat lapar, ada yang sakit dan mereka juga tidak tahu hala tuju dengan kehidupan dilalui.

“Tidak banyak dapat kita lakukan di sini berbanding hakikat sebenar yang mereka perlukan. Bagaimana nanti kehidupan mereka terutama tanpa pendidikan dan sebagainya,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Perubatan Klinik Kesihatan Merlimau Melaka Dr Muhamad Akmal Saleh berkata, sepanjang beberapa kali menyertai misi kemanusiaan, ini misi yang begitu meninggalkan kesan memandangkan pesakit yang dirawat adalah mangsa krisis kemanusiaan.

Katanya, dia sedih memikirkan ada antara pelarian mengalami kecederaan ditembak dan dipukul tanpa menerima sebarang rawatan untuk jangka masa panjang.

“Ada yang lebih sebulan tidak dirawat dan kita boleh bayangkan bagaimana keadaan mereka yang tiada pilihan selain terus bertahan. Mereka diuji dengan begitu hebat,” katanya.

Sumber: MyMetro



✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2gXWd9a

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.