Hi! Welcome Back and Stay Tune! Latih Minda Elak Masalah Cepat Lupa - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Latih Minda Elak Masalah Cepat Lupa


MIAMI – Saintis Amerika Syarikat (AS) dalam kajian terbaharu mereka mendakwa warga emas yang melakukan latihan minda menggunakan komputer se­perti bermain permainan video boleh mengurangkan risiko cepat lupa atau dementia sehingga 29 peratus.

Ujian klinikal rambang ke atas lebih 2,800 orang dalam kajian yang dibiayai Institut Kesihatan Kebangsaan AS itu menggunakan latihan berasaskan minda yang dinamakan ‘Double Decision’, sebuah program yang dipatenkan oleh Posit Science yang boleh didapati di BrainHQ.com.

Latihan itu menguji kemam­puan individu untuk melihat objek pada tengah sesebuah skrin seperti sebuah trak dan menekan klik pada objek yang keluar pada bahagian tepi seperti kereta.

Ketika responden semakin mahir, latihan itu menjadi lebih cepat dan sukar.

Idea itu adalah untuk melatih kemampuan minda bagi me­ngubah dan menguji kemahiran persepsi, membuat keputusan berfikir dan mengingat.

Menurut saintis, proses itu menyamai cara belajar menunggang basikal, satu kemahiran yang tidak mengambil masa panjang namun mengakibatkan perubahan minda berpanjangan.

Kebanyakan responden ber­usia dalam lingkungan 74 tahun semasa mereka mendaftar untuk Latihan Kognitif Lanjutan bagi kajian warga emas bebas dan penting.

“Kepantasan proses latihan mengakibatkan kurangnya risiko nyanyuk dalam tempoh 10 tahun pada purata 29 peratus berban­ding mereka yang tidak mengikuti program itu,” kata ketua kajian itu, Jerry Edwards, seorang penyelidik dari University of South Florida.

Hasil kajian itu diterbitkan oleh jurnal Persatuan Alzheimer yang dikenali sebagai Alzheimer dan Dementia: Penyelidikan Translasional dan Pencegahan Klinikal.

Menurut Pengarah Penyelidikan Persatuan Alzheimer, Doug Brown, kajian itu membuat ke­simpulan tentang penyakit cepat lupa daripada laporan peribadi pesakit atau dari ahli keluarga bukannya secara diagnosis klinikal tentang keadaan tersebut.

“Kajian itu membayangkan jenis latihan minda tertentu boleh membantu orang ramai mengelak pe­nyakit cepat lupa tetapi penyelidikan yang terhad menyebabkan kita tidak boleh secara yakin membuat kesimpulan berkenaan,” katanya. – AFP

✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2jzMdnj

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.