Hi! Welcome Back and Stay Tune! Gaji Paling Rendah Di UAE Adalah RM19,000 - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Gaji Paling Rendah Di UAE Adalah RM19,000



Gaji semua penjawat awam di Emiriah Arab Bersatu (UAE) mula diselaraskan semula dengan kadar paling rendah ditetapkan pemerintah sebanyak RM19,000, lapor media tempatan.

Berita gembira itu diumumkan Dr. Sheikh Sultan bin Mohammed Al Qasimi, Anggota Majlis Tertinggi dan Penguasa Sharjah, menyaksikan kerajaan memperuntukkan tambahan 600 juta dirham (RM666 juta) bagi tujuan tersebut.

Pengumuman luar biasa itu turut disiarkan menerusi stesen tempatan Sharjah TVsemalam dengan disahkan oleh Dr. Tariq Sultan bin Khadim, Ahli Majlis Eksekutif Sharjah dan Pengerusi Direktorat Sumber Manusia UAE.

Ia juga sebagai sebahagian daripada keprihatinan kerajaan terhadap kesejahteraan rakyat dan kakitangan awam malahan kenaikan tersebut agak tinggi dan belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah negara Asia Barat itu.

Semakan semula struktur gaji bermulai pada 1 Januari depan, kata Tariq Sultan dan berdasarkan struktur baharu, kerajaan akan mempunyai lapan gred termasuk pewujudan Gred 8 yang baru ditetapkan sebagai paling rendah.

Penjawat dalam kumpulan berkenaan akan dibayar gaji minimum sebanyak 17,500 dirham (RM19,346) sebulan dan mereka pada kelaziman merupakan pekerja yang tidak tamat pengajian akademik peringkat sijil sekolah menengah.

Gred 7 ditetapkan untuk orang yang ada kelulusan sijil itu dengan gaji terendah 18,500 dirham (RM20,547) sebulan manakala bagi graduan universiti, mereka bermula Gred 4 dengan gaji asas 25,000 dirham (RM27,766) sebulan.

Tariq Sultan berkata, selain beri tumpuan kepada peningkatan taraf hidup penjawat awam, raja sangat berminat jika staf tidak dapat menamatkan pendidikan atau memperoleh sarjana mampu meneruskan pendidikan tinggi mereka.

Struktur Gred 1 ditetapkan 30,500 (RM33,875), Gred 2 pula 28,500 dirham (RM31,653), Gred 3 dengan 26,500 dirham (RM29,432) manakala Gred 5 ialah 21,500 dirham (RM23,879) dan Gred 6 ialah 19,500 dirham (RM21,657).

Beliau menekankan bahawa struktur gaji bulanan baharu itu juga akan dikenakan kepada semua pesara awam yang menerima bayaran pencen mereka daripada Penguasa Bahagian Pencen Am dan Keselamatan Sosial UAE.

Justeru, Tariq Sultan menyeru bekas kakitangan kerajaan yang bersara antara 2003 dan November 2017 untuk mengemaskinikan segala maklumat peribadi mereka di Direktorat Sumber Manusia. – Agensi

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2D3eDua

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.