Hi! Welcome Back and Stay Tune! Direkodkan sebagai pencakar langit tertinggi di dunia,berikut merupakan 10 fakta menarik tentang Burj khalifah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Direkodkan sebagai pencakar langit tertinggi di dunia,berikut merupakan 10 fakta menarik tentang Burj khalifah

Terletak di Dubai,UAE, bangunan ini telah dibina bermula pada September 2004 dan dibuka secara rasminya pada januari 2010. Direkodkan sebagai binaan tertinggi pernah dihasilkan oleh manusia.
                                     
1    Burj Khalifa terletak pada ketinggian 828 meter (2,716.5 kaki). Ia adalah tiga kali lebih tinggi daripada Menara Eiffel dan hampir dua kali lebih tinggi daripada Empire State Building.
2    Selain memegang Rekod Dunia sebagai bangunan tertinggi di dunia, Burj Khalifa memegang enam Rekod Dunia lain: struktur bebas, jumlah bangunan, lantai, dek pemerhatian luar, lif dengan jarak perjalanan terpanjang dan lif perkhidmatan tertinggi di dunia.

3    Berat konkrit Burj Khalifa bersamaan dengan 100,000 gajah manakala jumlah berat aluminium adalah bersamaan dengan lima pesawat A380.
4   Setiap tahun 15 juta gelen air dikumpulkan.
5    Ia mempunyai lif  tunggal terpanjang, iaitu 140 tingkat. Lif naik ke atas mengambil masa 10 meter sesaat dan merupakan antara yang terpantas di dunia. Selain itu, lif tersebut mengambil masa kira-kira hanya satu minit untuk mencapai dek pemerhatian di tingkat ke-124.
6.    Hujung sfera Burj Khalifa dapat dilihat sejauh 95 kilometer jauhnya.
7.    Pada puncak pembinaan, 12,000 pekerja bekerja di bangunan setiap hari.


8.    Ia mengambil lebih daripada 110,000 tan konkrit, 55,000 tan keluli, dan 22 juta jam kerja untuk menyiapkan Burj Khalifa.
9.    Penggalian bermula pada Januari 2004. Enam tahun kemudian, Burj Khalifa akhirnya dibuka pada Januari 2010.
10.   Burj Khalifa direka bentuk untuk menyerupai bunga Hymenocallis.


✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2A8LI6y

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.