Hi! Welcome Back and Stay Tune! Mulianya cikgu ini. Memang terbaiklah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Mulianya cikgu ini. Memang terbaiklah

 12 November 2017 

https: img-o.okeinfo.net content 2017 11 12 18 1812693 mulia-guru-di-china-kumpulkan-sampah-demi-bantu-300-muridnya-yang-kurang-mampu-JrHEepKynJ.jpg 
 He Chunyu, guru yang mengumpulkan sampah demi bantu membiayi muridnya. (Foto: China Daily Asia/Asia One)

WANGKUI – Seorang guru di China melakukan perbuatan yang sangat mulia. Demi membantu murid-muridnya membayar wang sekolah, ia rela mengumpulkan barang terbuang dan menjualnya. 

Sebagaimana diwartakan Asia One,  12/11/2017 , dalam 10 tahun terakhir, seorang lelaki bernama He Chunyu memberikan sekira 20 ribu yuan    kepada pelajar miskin di sekolahnya. Ketika ini, ia membiayai lebih dari 300 pelajar.

Guru bahasa China di sebuah sekolah menengah Kota Lingshan, Kabupaten Wangkui, itu mengumpulkan wang dari menjual berbagai barang terbuang . Setiap harinya, ia mengumpulkan botol plastik bekas, kertas, dan produk limbah lain yang boleh dikitar semula.

Lelaki berusia 44 tahun itu lahir dari keluarga perdesaan yang miskin. Untuk menyelesaikan pengajiannya, ia mendapat bantuan kewangan dari keluarga dan penduduk desanya. Oleh kerana itu, ia ingin dapat menolong orang-orang lain di desanya yang kesukaran untuk bersekolah. 

"Ketika saya mengetahui beberapa murid saya akan berhenti sekolah kerana kekurangan biaya, saya sangat sedih. Namun, saya tidak punya cara yang lebih baik untuk membantu mereka kerana saya berpendapatan rendah ketika itu," tuturnya.

Ia pun berfikir keras cara mendapatkan wang bagi siswa yang memerlukan. Hingga akhirnya, Chunyu mulai mengumpulkan produk limbah di waktu lapangnya. Ia biasanya mengumpulkan barang terpakai waktu istirahat makan siang dan sepulang sekolah. 

"Rakan-rakan saya sering bercanda memanggil saya 'King of Waste' dan isteri saya sering mengeluh tentang pakaian kotor saya. Namun, mereka semua memberi saya dukungan penuh," ujarnya.

Pada 2009, tindakan luar biasa yang dilakukan Chunyu berhasil menarik perhatian warga China setelah disiarkan di sebuah TV tempatan. Masyarakat China pun memberikan respons positif kepadanya, termasuk Jabatan Pendidikan setempat yang memutuskan untuk memberikan dana ke sekolah tersebut guna membantu siswa yang memerlukan. 

"Sebenarnya, yang boleh saya lakukan cukup terbatas, tapi saya harap boleh mengungkapkan kehangatan dan perhatian kepada pelajar yang sedang kesulitan, yang dapat mendorong mereka untuk tekun bersekolah," tukasnya.


✍ Sumber Pautan : ☕ indah.com

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2Az2P1B

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.