Hi! Welcome Back and Stay Tune! Bas Elektrik Pertama Akan Beroperasi Oktober Nanti - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Bas Elektrik Pertama Akan Beroperasi Oktober Nanti

Spread the love

TAIPING – Majlis Perbandaran Taiping (MPT) bakal menjadi pihak berkuasa tempatan pertama di negara ini menggunakan bas elektrik yang dijangka beroperasi mulai Oktober depan.

Pengerusi Jawatankuasa Industri, Pelaburan dan Pembangunan Koridor negeri Datuk Mohamad Zahir Abdul Khalid berkata sebuah bas elektrik yang bernilai RM1.8 juta sumbangan Kerajaan Jepun itu akan beroperasi di sekitar bandar Taiping ke kawasan laluan Jejak Warisan di sini sejauh 11.5 kilometer.

Beliau berkata bas yang menggunakan teknologi hijau mesra alam sekitar itu boleh memuatkan 60 orang penumpang.

“Bas berkenaan akan menjadi ikon dalam usaha menarik kemasukan pelancong ke bandar ini. Kadar tambang bas tersebut akan ditentukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Darat Malaysia (SPAD) nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas majlis Penyerahan Perjanjian Persefahaman bas berkenaan antara MPT, Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun (JICA), Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dan PUES Corporation Japan di sini, hari ini.

JICA diwakili oleh Wakil Kanan Fukazawa Shinsaku, MPT (Yang Dipertua Datuk Abdul Rahim Md Ariff), NCIA (Ketua Eksekutif Datuk Redza Rafiq Abdul Razak) dan PUES oleh Pengarahnya Izumi Miyashita.

Tambah Mohamad Zahir, dua buah stesen iaitu di Zoo Taiping & Night Safari dan MPT akan menjadi stesen pengecas elektrik bas berkenaan.

Sementara itu, Redza Rafiq berkata ‘Greater Kamunting’ dijangka dapat memberikan sumbangan dalam unjuran pendapatan kasar berjumlah RM12.6 bilion menjelang 2030.

Tambahnya, sebanyak 90,263 peluang pekerjaan juga akan diwujudkan di kawasan ‘Greater Kamunting’.

“Ini kerana pembinaan kepesatan pelaburan termasuk pembinaan kilang baharu dan sistem pengangkutan yang efisyen menjadikan kawasan itu dapat dibangunkan sejak 2015,” katanya.

Menurut beliau sebanyak 66 insiatif disediakan di ‘Greater Kamunting’ dalam usaha perancangan pembangunan yang holistik. – BERNAMA

[embedded content]

Loading…

Spread the love

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2mkxPfJ

✍ Sumber : ☕ Berita Isu Panas


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. 📲 📖 Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.