Hi! Welcome Back and Stay Tune! Ford Expedition 2018 – Guna Badan Aluminium, 136 Kg Lebih Ringan, Dikuasakan Enjin V6 3.5 Liter EcoBoost - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Ford Expedition 2018 – Guna Badan Aluminium, 136 Kg Lebih Ringan, Dikuasakan Enjin V6 3.5 Liter EcoBoost

Ford baru memperkenalkan model Expedition 2018, SUV body-on-frame lapan tempat duduk baru yang diberikan pelbagai peningkatan berbanding model sebelum ini. Untuk Amerika Syarikat, Expedition ditawarkan dalam varian XLT, Limited dan Platinum.

Dari aspek gaya, kereta ini nampak lebih segak, dengan pengaruh model F-150 pada bahagian lampu dan gril hadapan. Bonjolan di atas hud juga dipisahkan kepada dua, manakala bahagian bawah bampar melihatkan tambahan kemasan krom dan lampu kabus.

Untuk bahagian belakang pula, terdapat lampu baru, penutup but yang direka semula bersama sistem tanpa sentuhan dan skid plate berwarna kelabu. Varian Platinum yang paling tinggi datang dengan rim 22 inci, manakala varian yang lebih rendah menggunakan rim bersaiz sehingga paling rendah 17 inci.

Kebanyakan bahagian badan Expedition baru ini menggunakan bahan aluminium, dan ia digabungkan dengan kerangka yang direka semula, menjadi lebih ringan dan tegap. Menurut Ford, Expedition baru ini 136 kg lebih ringan berbanding model sebelum ini yang digantikannya.

Dimensi kenderaan ini juga turut berubah, dengan 101 mm ditambah kepada panjang keseluruhannya, sementara jarak roda pula 76 mm lebih panjang (3,098 mm). Untuk versi yang lebih panjang dipanggil Expedition Max (menggantikan EL), 25 mm lagi ditambah pada jarak keseluruhan, namun jarak roda masih sama (3,327 mm).

Enjin yang memacu Expedition adalah unit 3.5 liter EcoBoost V6, dipadankan bersama transmisi automatik 10 kelajuan (sebelum ini enam kelajuan), sama seperti F-150 iaitu kenderaan asasnya. Ford masih belum mengeluarkan sebarang jumlah kuasa, tetapi ia boleh dijangka hampir sama seperti F-150 iaitu 375 hp dan 637 Nm tork. Model yang menggunakan pacuan empat roda pula akan mendapat limited-slip differential elektronik baru.

Di dalam, Ford berjaya mewujudkan ruang untuk pengguna dan barangan yang lebih luas dengan mereka semula bahagian kabin. Antaranya, pemilih gear kini menggunakan tombol jenis pusing pada konsol tengah, dan terletak atas sedikit daripada tombol pemilih mod pemanduan, kawalan ciri pacuan empat roda dan brek tangan elektronik.

Lapan tempat duduk di dalam Expedition juga boleh disandar dan dilipat kepada pelbagai kedudukan, memberikan lebih fleksibiliti kepada pengguna. Turut disediakan adalah sesuatu yang digelar oleh Ford sebagai ‘Advanced Cargo Manager’, di mana apabila bahagian lantai but diangkat, ia boleh dilipat menjadi satu almari untuk meletakkan barang.

Perubahan lain turut diberikan pada bahagian termasuk papan pemuka, corong pendingin hawa, roda stereng dan panel meter. Expedition baru juga mendapat pelbagai sistem teknologi sambungan dan bantuan seperti pengecas tanpa wayar, sistem hiburan di belakang, sistem informasi dan hiburan SYNC 3, sistem bunyi B&O PLAY 12 pembesar suara dan bumbung panoramik yang luas.

[embedded content]





Sumber : Siakapkeli

P/S Kami muatkan beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. Jangan lupa untuk Like & Share! 😍 💕


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.