Hi! Welcome Back and Stay Tune! Semakin Lambat Kita Beli Rumah, Semakin Tinggi Bayaran Bulanannya - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Semakin Lambat Kita Beli Rumah, Semakin Tinggi Bayaran Bulanannya

PUTRAJAYA – Kenyataan Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani yang menyarankan rakyat menyewa rumah berbanding membeli rumah bagi mengelakkan hutang jangka masa panjang, pastinya menimbulkan pelbagai reaksi netizen. 
“Pandangan saya yang lemah dan tidak pandai ini, begini. Bagaimana sedang kita sewa dah lebih 10 tahun, tiba-tiba kita meninggal dunia, hilang keupayaan atau mati dilanggar lori? 
“Semakin lambat kita beli, semakin kecil tempoh pembiayaan yang kita dapat. Semakin tinggi bayaran bulanan yang kita perlu bayar. Semakin lewat kita membeli rumah, semakin tinggi kadar takaful yang kita kena tanggung. Bila umur dah 40 tahun baru nak beli rumah, pihak bank rasa kita dah hidup tak lama lagi. 
“Peraturan dan kawalan perundangan kerajaan tempatan di UK berbeza dengan peraturan di Ulu Kelang. Jika kita beli awal dengan purata kenaikkan hartanah sekitar RM30,000 setahun, kita ada aset berharga. 
“Cadangan menyewa tidak membantu meningkatkan pemilikan hartanah bumiputera yang sedia rendah. Mop lantai di rumah yang kita sewa dengan rumah sendiri ada bezanya di mana kasih sayang waktu mop lantai rumah sendiri lebih tinggi. 
“Golongan ‘kapitalis’ yang banyak rumah akan terus kekal kaya, kita yang miskin akan terus menyewa. Isteri akan lebih cintakan kita jika rumah yang kita duduk ada bahagiannya jika kita tiada nanti. Lebih senang nak meluaskan dapur gaya hipster bagi mertua sayang sebab rumah kita bukan rumah sewa. 
“Ini sekadar pandangan Abah Qilah yang ensem sahaja, bukan siapa-siapa,” tulis beliau di Facebooknya semalam yang telah dikongsi 400 lebih followersnya. – The Reporter


Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2nCK4oL

✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.