Hi! Welcome Back and Stay Tune! SPRM Tangkap Polis Dan Pengusaha Syarikat Lindungi Warga Asing Tanpa Dokumen Sah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

SPRM Tangkap Polis Dan Pengusaha Syarikat Lindungi Warga Asing Tanpa Dokumen Sah

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menangkap tujuh orang dalam satu operasi yang dilancarkan berhubung kebanjiran warga asing tanpa dokumen perjalanan dan permit kerja yang sah di Sarawak.

Dalam operasi yang dilancarkan itu, SPRM telah menangkap seorang pegawai polis berpangkat ASP, seorang anggota polis berpangkat Koperal dan lima pengusaha-pengusaha syarikat.

Kesemua mereka ditangkap dalam beberapa operasi yang dilancarkan SPRM di Sibu, Miri dan Kuching antara jam 11 pagi sehingga 2.45 petang hari ni.

Pengusaha-pengusaha itu dipercayai telah merasuah pegawai-pegawai penguatkuasaan untuk melindungi pekerja-pekerja warga asing mereka yang tidak mempunyai dokumen perjalanan dan permit kerja yang sah.

Dikatakan, mereka akan cuba merasuah pegawai-pegawai polis, Imigresen dan penguatkuasa dari jabatan lain sekiranya syarikat atau kilang mereka diserbu.

Pegawai polis yang ditahan pula dipercayai telah menerima wang rasuah daripada pengusaha-pengusaha syarikat ini supaya tindakan tidak diambil ke atas warga-warga asing ini.

Berhubung isu yang sama, SPRM negeri Johor juga telah menangkap seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal berusia 29 tahun kerana disyaki telah dibayar wang rasuah dalam beberapa transaksi untuk melindungi pekerja asing yang tidak mempunyai permit kerja sah di kilang kayu sekitar daerah Kluang.

Kesemua pegawai polis yang ditahan akan disiasat mengikut Seksyen 17(a) SPRM 2009 yang mana jika disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih 20 tahun serta denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana-mana lebih tinggi.

Suspek lain yang ditangkap pula akan disiasat mengikut seksyen 17(b) Akta SPRM 2009 yang mana jika disabitkan kesalahan boleh dihukum penjara tidak lebih 20 tahun serta denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana-mana lebih tinggi.

Pengarah Siasatan SPRM Datuk Simi Abd Ghani ketika dihubungi mengesahkan tangkapan-tangkapan tersebut dan berkata, operasi itu merupakan tangkapan fasa kedua selepas operasi fasa pertama dilancarkan pada 23 Februari lalu.

Beliau berkata dalam operasi fasa pertama, SPRM telah menangkap 10 warga asing dan seorang warga tempatan.

“Seorang warga asing dan warga tempatan telah dituduh di Mahkamah Sesyen Sarawak hari ini kerana kesalahan menawarkan suapan berjumlah RM500 kepada seorang pegawai Imigresen,” ujarnya.

Selebihnya akan dihadapkan ke mahkamah dalam masa terdekat.

Simi berkata SPRM mempunyai maklumat berhubung perkara sedemikian dan menegaskan tindakan sewajarnya akan diambil bagi mengheret mana-mana pegawai dan anggota penguatkuasa yang bersubahat ke muka pengadilan.

Tambah beliau kemasukan pekerja asing secara haram itu bukan sahaja boleh menggugat ketenteraman awam dan keselamatan negara, malah turut menyumbang kepada peningkatan kadar jenayah di negeri ini.

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2n5u6Cg

✍ Sumber : ☕ Siakapkeli


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.