Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tiga Projek Perumahan Khas Perwira Dimulakan Tahun Ini - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tiga Projek Perumahan Khas Perwira Dimulakan Tahun Ini

IPOH: Tiga projek di bawah Program Khas Perumahan Perwira Negeri Perak yang dahulunya dikenali sebagai Rancangan Perkampungan Tersusun (RPT) Perwira, dijangka dimulakan tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air negeri, Datuk Zainol Fadzi Paharudin, tiga projek itu di Segari, Seri Iskandar dan Tapah Road akan melibatkan 1,860 unit rumah teres.

Menurut beliau, walaupun ada pihak membuat pelbagai spekulasi mengenai projek untuk bekas tentera dan polis itu, tetapi kerajaan negeri komited untuk meneruskan janji yang telah dibuat.

“Cuma disebabkan oleh beberapa perkara, ia terpaksa mengambil masa yang agak panjang untuk diselesaikan,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

Beliau memberitahu, projek di Segari yang dijangka dimulakan bulan depan mempunyai 304 unit rumah manakala di Seri Iskandar (950 unit) dan Tapah Road (606 unit).

Menurut Zainol, selepas mengambil kira pelbagai faktor seperti kemampuan pesara, kerajaan negeri telah menetapkan rumah teres setingkat ini mesti berharga kurang daripada RM145,000 seunit.

“Harga ini jauh lebih rendah dengan harga pasaran yang mencecah antara RM200,000 dan RM25,000 seunit dengan keluasan antara 950 sehingga 1,000 kaki, tiga bilik dan dua bilik air,” ujarnya.

Katanya, selain tiga projek itu, kerajaan negeri juga sedang mencari lokasi yang sesuai di daerah-daerah lain di seluruh negeri.

RPT Perwira telah dirancang sejak 2012 tetapi tergendala kerana beberapa isu, termasuk pertukaran pemaju dan masalah tanah dan harga yang tidak sesuai untuk pesara.

“Misalnya, projek di Segari, selepas kerja-kerja pembersihan dan meratakan tapak dibuat, ia terpaksa dipindahkan ke lokasi lain kerana di bawah tapak asal mempunyai batu granite,” jelas Zainol.

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2mWb1TF

✍ Sumber : ☕ Siakapkeli


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.