Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tindakan Usir Duta Korea Utara Adalah Mesej Tepat - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tindakan Usir Duta Korea Utara Adalah Mesej Tepat

Spread the love

KEPUTUSAN kerajaan mengusir Duta Korea Utara keluar dari negara ini dianggap wajar selepas kegagalan pihak berkenaan bersemuka dengan membuat permohonan maaf.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Seri Dr Irmohizam Ibrahim berkata Kerajaan Malaysia mengambil langkah yang cukup diplomatik agar tidak timbul ketegangan.

Saya memuji ketegasan kerajaan dalam mempertahankan kepentingan negara. Semua pihak harus sedar bahawa Malaysia amat memandang serius sebarang aktiviti jenayah atau cubaan melanggar undang-undang negara kita,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Wisma Putra semalam mengeluarkan perintah kepada Duta Korea Utara, Kang Chol untuk meninggalkan Malaysia dalam tempoh 48 jam.

Perintah itu dibuat setelah Kang Chol gagal menghadirkan diri ke Wisma Putra di Putrajaya pada jam 6 petang semalam.

Kata Irmohizam lagi, ketegasan kerajaan adalah satu mesej bahawa Malaysia bukanlah tempat untuk penjenayah menjalankan kegiatan mereka dengan mudah.

Pengisytiharan Persona Non Grata terhadap Duta Korea ini adalah mengikut artikel 9 Konvensyen Vienna Mengenai Hubungan Diplomatik (1961).

“Tindakan ini juga wajar setelah kerajaan memutuskan untuk mengenakan Visa ke atas warganegara Korea Utara ke Malaysia pada 6 Mac 2017.

Disamping itu juga, tuduhan liar  dan biadap yang boleh menjejaskan reputasi negara kita tangani secara profesional,” katanya lagi. -MYNEWSHUB.CC

[embedded content]

Loading…

Spread the love

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2lsKFfa

✍ Sumber : ☕ Berita Isu Panas


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. 📲 📖 Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.