Hi! Welcome Back and Stay Tune! Orang Jepun Terkejut Masih Ramai Orang Malaysia Tidak Pandai Cakap Bahasa Melayu - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Orang Jepun Terkejut Masih Ramai Orang Malaysia Tidak Pandai Cakap Bahasa Melayu

Meskipun sudah 60 tahun mengecapi kemerdekaan, namun masih ramai rakyat di Malaysia yang masih tidak tahu berbahasa kebangsaan iaitu Bahasa Melayu. Berbeza dengan negera-negara jiran seperti di Indonesia dan Thailand di mana penguasaan bahasa ibunda mereka adalah tinggi di kalangan rakyat mereka meskipun terdapat bahasa-bahasa tempatan yang berbeza-beza.

Seorang pelajar Jepun, Masaya Ono, 21 turut berkongsi pengalaman beliau mengenai perkara ini semasa beliau berkunjung ke Ipoh dan Pulau Pinang baru-baru ini.

“Saya waktu itu berada di Ipoh dan menaiki GrabCar. Saya terkejut kerana apabila bertanya dalam Melayu tetapi pemandu tidak faham cakap saya.

“Mula-mula saya cakap bahasa Inggeris dan dia jawab bahasa Cina. Mujur saya ada asas Mandarin,” kata mahasiswa Universiti Bunkyo Gakuin

“Saya juga ke kedai serbaneka di Pulau Pinang, dan pekerja di sana tidak berbahasa Melayu atau Inggeris. Terkejut kenapa ada juga rakyat Malaysia tidak tahu cakap Melayu.

Beliau turut membandingkan Malaysia dengan negara asalnya Jepun :

“Kalau di Jepun kami memang mengutamakan bahasa kami sehingga ramai warga Jepun yang tidak tahu berbahasa Inggeris. Pelancong dan pekerja luar pun tahu bahasa Jepun.

[embedded content]

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2mQn4li

✍ Sumber : ☕ Siakapkeli


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. 📲 📖 Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.