Hi! Welcome Back and Stay Tune! Raja Terakhir Korea Suka Makan Wafel, Minum Kopi - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Raja Terakhir Korea Suka Makan Wafel, Minum Kopi

Spread the love

SEOUL – Beberapa peninggalan lama akhir abad ke-19 ternyata mengejutkan banyak pihak di Korea Selatan apabila ia mendedahkan raja terakhir negara itu penggemar wafel, sejenis pankek rangup.

Akhbar berbahasa Inggeris tempatan, The Korea Times melaporkan, artifak bersejarah itu yang kini dipamerkan di Muzium Istana Kebangsaan membuktikan raja penghujung Dinasti Joseon (1392 – 1910) juga suka meminum kopi.

Perkara unik itu didedahkan pihak muzium berkenaan apabila mereka mula mempamerkan satu ruang khas yang selama ini menyimpan pelbagai barangan peribadi dinasti tersebut terutama digunakan Raja Gojong (1863 – 1907).

Kerabat diraja baginda turut memiliki minat yang sama dan ia dibongkar hasil penemuan hampir 100 artifak dinasti itu termasuk satu dulang keluli untuk bakar wafel diperbuat di Britain serta sejumlah cawan kopi buatan seramik.

Dulang wafel itu dijumpai dalam Istana Changdeokgung di sini yang sebahagiannya terselamat daripada musnah ketika era pendudukan Jepun (1910 – 1945); serta turut memaparkan nama syarikat pembuatnya, Benham & Froud.

Raja Terakhir Korea Suka Makan Wafel, Minum Kopi

Turut ditemui dalam istana lama yang disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO sejak 1997 itu ialah puluhan barangan dapur mewah lain antaranya pinggan mangkuk, cawan dan cerek diimport khas dari luar negara.

Ia dikenal pasti telah dibawa masuk dari Amerika Syarikat, Perancis dan Jepun sekali gus menggambarkan gaya cita rasa kehidupan mewah anggota kerabat diraja sejajar dengan perkembangan semasa elit dunia pada ketika itu.

“Dulang wafel ini dipercayai diimport antara akhir kurun ke-19 dan awal ke-20 kerana zaman itu pengeluar produk terkenal baru mula letak nama di setiap barangan dihasilkan,” kata seorang penyelidik muzium, Kim Kyung-mi.

Beliau seterusnya menjelaskan, penemuan itu membuktikan gaya hidup dan tabiat pemakanan kerabat diraja terakhir Korea itu sudah mula cenderung ke arah cara masyarakat moden Barat. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

[embedded content]

Loading…

Spread the love

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2mn1jMb

✍ Sumber : ☕ Berita Isu Panas


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. 📲 📖 Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.