Hi! Welcome Back and Stay Tune! Separuh Akhir, Final Piala Malaysia 2017 Guna VAR - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Separuh Akhir, Final Piala Malaysia 2017 Guna VAR

DATUK Hamidin Mohd Amin. -Foto Hairul Anuar Rahim

JOHOR BAHRU: Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM) akan mempraktikkan penggunaan video bantuan pengadil (VAR) pada aksi separuh akhir dan final Piala Malaysia penghujung tahun ini.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin berkata, penggunaan sepenuhnya VAR akan dilaksanakan pada saingan Liga Super musim depan dan tidak membabitkan saingan Liga Perdana dengan kos perbelanjaan dalam lingkungan bawah RM10 juta serta yang pertama di Asia Tenggara.

Katanya, Presiden FAM, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bersetuju pelaksanaan VAR yang dapat meningkatkan lagi kualiti pengadil yang mengadili aksi saingan Liga Super.

“Syarikat Hawk-Eye Innovations yang berpangkalan di London mengendalikan VAR menunjukkan demonstrasi penggunaan VAR dan Tunku Ismail melihat sendiri keberkesanan pada sesi taklimat khas yang diadakan di sebuah hotel, di sini, ” katanya di sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Presiden FAM, Datuk Yusoff Mahadi dan Ketua Pegawai Eksekutif, Usaha sama Liabiliti Terhad Bola Sepak Malaysia (FMLLP), Kevin Ramalingam.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM, Subkhiddin Mohd Salleh, berkata empat kriteria diguna pakai oleh pengadil perlawanan iaitu penentuan sama ada gol atau tidak; keputusan penalti sama ada patut diberikan atau sebaliknya.

Selain itu, katanya, layangan kad merah dan identiti pemain jika kad kuning diberikan kepada yang salah.

Katanya, keempat-empat kriteria berkenaan menepati ketetapan Persekutuan Bola sepak Antarabangsa (FIFA).

Beliau berkata, semua keputusan adalah dibuat oleh pengadil perlawanan dan mana-mana pasukan tidak dibenarkan membuat bantahan dan ia hanya untuk rujukan pengadil saja jika keputusan yang dibuat meragui.

“Pengadil hanya boleh menilai semula empat kriteria berkenaan dan bukan untuk mengadili semula keputusan. Sebagai contoh, adakah berlaku sebarang kesalahan ketika jaringan dibuat, pengadil akan meminta bantuan VAR.

“Kedua, situasi penalti adakah berlaku kekasaran yang menyebabkan sepakan penalti.

“Ketiga, layangan kad merah, adakah pengadil memberi kad merah kepada pemain yang melakukan kekasaran sedangkan pemain itu tidak melakukan sebarang kekasaran dan akhirnya, identiti salah, adakah kad kuning yang diberikan kepada pemain yang salah tatkala pemain itu tidak melakukan apa juga kekasaran, ” katanya.

Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2oUnRpB

✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.