Hi! Welcome Back and Stay Tune! Operasi Ah Long Baru Mula Bertapak Tumpas - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Operasi Ah Long Baru Mula Bertapak Tumpas

Spread the love

KUANTAN – Polis berjaya menumpaskan kegiatan ah long yang dipercayai baru beroperasi tahun ini, dengan tertangkapnya dua lelaki berusia 22 dan 24 tahun pada minggu lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Pahang Supt Mohd Wazir Mohd Yusof berkata kedua-dua suspek ditahan dalam Op Vulture di hadapan restoran makanan segera di Taman Tasik Abu Bakar Pekan dekat sini, pada 11.45 pagi, Khamis lalu.

Turut dirampas pada serbuan itu ialah sebuah kereta jenis Honda City, telefon bimbit (6), rantai besi (4), ibu kunci beserta anak kunci (4) dan banner iklan pinjaman wang (60), katanya.

Susulan tangkapan itu, pemeriksaan dilakukan di sebuah rumah di Lorong Bukit Setongkol Maju 17, Bukit Setongkol di sini, yang menemui 15,800 keping lagi banner serupa.

“Suspek disyaki terlibat dalam aktiviti memberi pinjaman wang tidak berlesen sekitar awal Januari ini di Kuantan, Temerloh, Jerantut dan Pekan. Mereka dipercayai telah memberi pinjaman kepada 10 mangsa berdasarkan senarai pada telefon bimbit yang dirampas.

“Peminjam terdiri daripada mereka yang berpendapatan tetap dan peniaga pasar malam dengan jumlah antara RM500 hingga RM10,000 bergantung kepada kelayakan dengan faedah sebanyak 30 peratus yang dikira secara mingguan,” katanya pada sidang media di IPK di sini, hari ini.

Mohd Wazir berkata polis menerima aduan daripada enam orang mangsa suspek yang mendakwa sering diganggu oleh mereka.

Polis juga tidak menolak kemungkinan kedua-dua suspek yang berasal dari Bentong, adalah serpihan daripada kumpulan ah long lain ekoran usia mereka yang muda, katanya.

Beliau juga mengesahkan kedua-dua suspek tidak mempunyai rekod kesalahan lampau.

Mohd Wazir berkata kedua-dua suspek juga dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuantan dan Temerloh hari ini mengikut Seksyen 5(2) Akta Pemberi Pinjam Wang 1951 yang membawa hukuman denda maksimum RM1 juta atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-dua, jika sabit kesalahan. – BERNAMA

[embedded content]

Loading…

Spread the love

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2lb3fYO

✍ Sumber : ☕ Berita Isu Panas


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. 📲 📖 Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.