Hi! Welcome Back and Stay Tune! RUU Kerajaan Perlu Didahulukan Mengikut Urutan, RUU 355 Akan Tiba Masanya – Asyraf Wajdi - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

RUU Kerajaan Perlu Didahulukan Mengikut Urutan, RUU 355 Akan Tiba Masanya – Asyraf Wajdi

PASIR PUTEH: Keputusan kerajaan untuk tidak membawa pindaan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU 355 pada persidangan Parlimen kali ini bukan bermakna kerajaan menolak untuk memperkasakan institusi Mahkamah Syariah.

Sebaliknya, menurut Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, ruang untuk membahaskan RUU 355 terhad kerana keutamaan diberikan kepada usul dari kerajaan yang dilihat lebih utama.

“Parlimen ada peraturan. Dalam urutan mesyuarat Parlimen, rang undang-undang kerajaan harus didahulukan. Bila sebut rang undang-undang kerajaan, ia melibatkan kepentingan rakyat yang besar sebab usul yang dibahaskan, contohnya penderaan seksual kanak-kanak yang melibatkan rakyat yang lebih besar.

“RUU 355 (juga) kepentingan rakyat tapi ia usul persendirian dan (akan) ada masanya (untuk dibentangkan) serta akan diberi ruang. Cuma bersabarlah.

“Jangan buat tohmahan tanpa memahami aturan mesyuarat, melainkan kalau kita nak jadikan negara kita diperintah berdasarkan undang undang rimba,” jelas Asyraf.

Beliau juga berkata, perbahasan di Parlimen mempunyai aturannya yang mana perlu didahulukan walaupun  RUU 355 juga adalah untuk kepentingan rakyat.

Beliau optimis rang undang-undang berkenaan akan dapat dibahaskan kelak dan akan diberikan laluan oleh Speaker Dewan apabila tiba waktu yang sesuai kerana ia juga hasrat kerajaan untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

Menurut Asyraf, semua pihak perlu menghentikan tohmahan berniat jahat terhadap kerajaan sebaliknya memberikan ruang kepada sistem berparlimen bersidang kerana prosesnya tidaklah mudah.

Menurut Asyraf lagi, terlalu banyak tohmahan terhadap kerajaan kerana menarik balik hasrat untuk membentangkan RUU 355 di Parlimen.

Sedangkan kerajaan secara konsisten melaksanakan pelbagai pembangunan prasarana dalam institusi kehakiman syariah termasuk meningkatkan skim penggajian di mahkamah syariah dan sebagainya.

Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://bit.ly/2nvPyRz

✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.