Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tidak Warta Fatwa, PAS P.Pinang Akan Saman Kerajaan Negeri - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tidak Warta Fatwa, PAS P.Pinang Akan Saman Kerajaan Negeri

PERMATANG PAUH: PAS Pulau Pinang tidak menolak kemungkinan akan mengambil tindakan undang -undang terhadap kerajaan negeri berhubung dakwaan tidak mewartakan fatwa yang sudah diluluskan.

Ketua Pemudanya, Afnan Hamimi Taib Azamudden berkata, ketika ini pihaknya sedang dalam proses perbincangan dengan peguam sebelum mengambil tindakan lanjut dalam masa terdekat.

Tegasnya, keputusan itu dibuat selepas mendapati kerajaan negeri tidak serius mewartakan fatwa yang diluluskan dan ia jelas membelakangkan keputusan yang dibuat oleh Yang Dipertuan Agong.

Katanya, empat fatwa  yang masih tidak diwartakan kerajaan negeri adalah larangan umat Islam memasuki pertandingan ratu cantik, hukum menghisap shisha, pengurusan tanah negeri serta pengurusan tanah wakaf.

“Kita hendak mendesak supaya ditubuhkan suruhanjaya bebas  di peringkat Kerajaan Persekutuan untuk  menyiasat mana-mana campurtangan politik  terhadap fatwa di Pulau Pinang.

“Mana-mana negeri yang mengakibatkan fatwa itu tidak digazetkan sebagai contoh, fatwa  berkaitan dengan ratu cantik,, yang diperkenan Agong dan tidak digazetkan, kita anggap tindakan ini telah membelakangkan kuasa YDP Agong,” katanya selepas Majlis Perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang kali ke 37 di Penanti di sini hari ini.

Majlis hari ini disempurnakan Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat, Ahmad Fadhli Shaari.

Dalam masa sama, pihaknya juga mendesak supaya satu suruhanjaya bebas di peringkat Kerajaan Persekutuan ditubuhkan bagi menyiasat campurtangan politik pihak tertentu dalam urusan pemfatwaan di negeri.

Sebelum ini, Afnan Hamimi berkata wujud campur tangan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) negeri sehingga menyebabkan empat fatwa yang sudah diluluskan tidak diwartakan atas alasan tidak bersesuaian dengan situasi politik semasa.

Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://bit.ly/2nZ2ja5

✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.