Hi! Welcome Back and Stay Tune! Pesawat PM Israel Dilarang Terbang Di Indonesia - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Pesawat PM Israel Dilarang Terbang Di Indonesia

Spread the love

SYDNEY – Perdana menteri Israel terpaksa menempuh perjalanan lebih dua setengah jam ketika terbang dari Singapura ke Australia akibat pesawatnya dihalang memasuki wilayah Indonesia.

Media antarabangsa melaporkan, perkara itu didedahkan portal penjejakan penerbangan terkenal FlightAware, yang menunjukkan pesawat rasmi El Al, syarikat udara milik kerajaan Israel terlewat daripada jadual normal.

Lazimnya, penerbangan dari Singapura ke Sydney jika tiada masalah besar hanya memakan masa sekitar lapan jam 30 minit, namun jumlah waktu penerbangan yang dinaiki oleh Benjamin Netanyahu itu lebih daripada 11 jam.

Pemimpin rejim Zionis itu akhirnya selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kingsford Smith Sydney pada Rabu, sekitar pukul 6.30 pagi waktu tempatan, untuk melakukan program kunjungan rasmi selama empat hari.

Akhbar The Guardian melaporkan, seorang anggota delegasi Netanyahu mengesahkan laluan perjalanan mereka, terlambat kerana menghindari ruang udara Indonesia malah terpaksa melalui jarak jauh melintasi negara lain.

Beliau sebelum itu tiba untuk lawatan julung kali di Singapura pada Isnin. Pada 1986, Presiden Israel ketika itu, Chaim Herzog melawat pulau kecil itu sehingga mencetuskan bantahan diplomatik Indonesia, Malaysia dan Brunei.

Indonesia merupakan negara paling ramai umat Islam di dunia yang turut mendukung perjuangan rakyat Palestin untuk mendapat kemerdekaan penuh dan hak kedaulatan daripada pendudukan haram rejim Israel sejak 1948.

Republik terbesar di rantau Asia tenggara itu juga tidak menjalin hubungan diplomatik dengan Israel bersama-sama jirannya, Malaysia dan Brunei selain 20 buah negara anggota Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang lain.

Pada Mac tahun lalu, Netanyahu menyeru Jakarta mewujudkan jalinan diplomatik dengan Tel Aviv kerana banyak peluang untuk kerjasama dua hala, terutama dalam bidang teknologi dapat diteroka oleh kedua-dua negara itu.

Menurut beliau, situasi semasa tidak lagi relevan untuk Indonesia tetap bermusuhan keras dengan Israel kerana dua buah negara itu juga bersama-sama dalam usaha global memerangi ancaman rangkaian pengganas antarabangsa.

“Saya secara kebetulan turut mempunyai ramai rakan menerusi akaun sosial Facebook yang berasal dari Indonesia sendiri,” jelas Netanyahu sebagai cuba memujuk Indonesia agar berbaik-baik dengan negara rejim Yahudi tersebut.

Namun pemerintah Indonesia bertegas menyatakan bahawa hubungan rasmi dengan Israel hanya akan menjadi kenyataan jika sebuah negara Palestin yang merdeka dapat dilahirkan dan diiktiraf pihak rejim Tel Aviv sendiri.

“Hal yang paling penting adalah semangat untuk mewujudkan kemerdekaan bagi Palestin,” kata Setiausaha Kabinet Indonesia, Pramono Anung kepada media tempatan di Jakarta baru-baru ini. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

[embedded content]

Loading…

Spread the love

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2lodPdo

✍ Sumber : ☕ Berita Isu Panas


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. 📲 📖 Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.