Hi! Welcome Back and Stay Tune! Betul Cakap Orang, Memang Keras Kondo Di Genting Ini - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Betul Cakap Orang, Memang Keras Kondo Di Genting Ini

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yg sudi baca story ni. story yg akan distorykan ni berdasarkan pengalaman aku bersama dua org rakan yg lain bermalam di Amber Court. korang bole tanye pakcik gugel kot bagi yg tak tahu Amber Court ni kat mana. bagi yg tahu, pun bole gugel jugak sebab aku tak bole halang korang nak gugel. bukan aku yg bayar pun data plan korang kan.. hehe…

ok. cerita bermula mase hari terakhir bekerje sebelum cuti umum (kalau tak salah hari wilayah). aku, syufa dan ben (bukan nama sebenar kecuali kata ganti nama “aku”) tengah lepak minum lepas waktu bekerja.. bukan minum mabok2 tu tau.. biase lah activity orang bujang, melepak kt kedai mamak lepas abis kerje. mase tengah ngumpat tu…… maksud aku borak2, tetibe ben bagi cadangan untuk tukar port lepak. semua pun mula la meluahkan idea bernas sehinggalah aku pun lupe sape ntah bagi idea untuk lepak dekat genting malam tu. mase tu jam baru menunjukkan pukul 6.42 pm.. aku hafal minit tu. percayalah… jadi, kitorang decide untuk balik rumah packing ape yg patut dan berkumpul semula kat opis dalam pukul 9 malam.

tepat pukul 9 malam, kami bertiga sampai di lobi opis…. ok.. lewat sikit dalam 9.20 malam.. dekat tiga batang rokok jugak la nak menunggu ben datang. aku dengan syufa sampai lewat 5 minit je. lepas semua da smpai, kitorang transfer barang2 pergi kat kete syufa. pergi sebijik kete je. kalau 3 bijik tu kire da buang tebiat namenye. sebelum bertolak, sesi mengecheck barang dilakukan seperti berikut:
baju – check
seluar – check
wallet – check
rokok – check
petrol – check
waze – check
charger phone – check
cikedis – belum beli…

bermulalah perjalanan kami bertiga dari ttdi (opis) ke genting highland. sebelum tu, nak bagitahu yg syufa ni penakut tahap gaban.. jadi terpaksalah aku yg drive kete die.. die duduk sebelah siap stenbai peluk tedi bear da.. ben duduk blakang macam bos besar.. memandangkan minyak kete dah penuh, kitorang tak brenti isi minyak. cikedis pun tak beli sebab malas aku nak brenti. bukan aku bole mengunyah pun nanti sebab aku yg drive.

lepas bayar tol penchala dua hinggit menggunakan smart tag yg ditaja oleh syufa, kitorang semua bersetuju dgn cadangan aku untuk menggunakan jalan lama ke genting sempah. bole jimat lima hinggit tol gombak. sebelum ni penah la jugak aku lalu jalan tu sebab nak elak jem. cuma malam tu la pertama kali lalu jalan tu waktu malam.

lepas masuk jalan tu melalui signboard UIA, still ok lagi. takde ape2 yg pelik pun kat situ. awal perjalanan, ade beberapa bijik kete yg gunakan jalan tu.. tepi2 pun ade beberapa rumah dan kedai2. lampu2 jalan still ade lg. kalau yg biase lalu jalan ni tau kot suasana ni. suasana dalam kete pun meriah dengan nyayian sumbang kami bertiga yg mengikuti dedangan lagu berkumandang di corong radio yg berfrequencykn 103.3 (sure cikgu bm tepuk dahi bace ayat aku ni) . lagu ape pun aku tak ingat da. tapi layan la jugak lagu2 malam tu.

lepas je beberapa minit perjalanan, suasana semakin suram.. kelibat kete2 yg lalu lalang pun da semakin jarang kelihatan. bole katekan macam takde sebijik kete dari arah bertentangan mahupun yg follow kat belakang ni. lampu jalan pun da takde jugak.. bulu time tu takyah cite la. sume macam da mula nyanyikan lagu negaraku.. hanya bunyik cengkerik je menemani kalau tutup radio. tapi radio mase tu still on lagi cuma masing2 dalam kete da start sunyi je.. borak pun sepatah tanye sepatah jawab. apekene ntah.. maybe sbb masing2 da start menyesal lalu jalan tu sbb nak elak tol kot.

namun.. walaupun keadaan yg sebegitu, tiada istilah tutup tingkap bagi perokok tegar macam kitorang ni. tingkap dibuka da rokok dinyalakan.. fuhhhh asyikk

lebih kurang dekat 10 minit yg agak panjang melalui jalan yg gelap dan sunyi tu, tiba-tiba. kabus tebal ya amat, betul2 lepas aku amik korner tajam kat selekoh yg ala2 Initial D tu. (selekoh tahap u-turn).. terus aku terstopkan kete sebab aku kaget.. kaget tu macam tergamam atau terkejut la.. tak sampai 5 saat kete tu berhenti, dari ekor mate aku, aku dapat kesan satu kelibat seperti tangan manusia aku rasakan menampar belakang head rest seat yg aku duduk tu.

“woi.. yg ko stop ni pesal…” ben bersuara.. betullah ape yg aku jangka kan, memang tangan manusia bernama ben yg menampar head rest aku. bile aku toleh je sebelah, si syufa ni siap da tutup tingkap kete sambil tunduk memeluk tedi bear dia.. padahal tak sampai seminit lepas kitorang baru nyalakan rokok. ade saka naga ke hape die ni smpai bukan main laju lagi rokok tu die hisap. aku usya seat belakang, rupanya ben pun ade ciri2 bela saka naga.. nak tak nak aku pun terpaksa buang rokok yg baru je aku isap separuh sebab nak tutup tingkap. aku takut aircond tak rase kalau aku tak tutup tingkap.

aku tekan balik pedal minyak. kali ni memang bawak slow gile bab sebab kabus menebal menghalang penglihatan. serius memang tak bole nak laju, dengan takde lampu jalannye, plus kabus tebal, jalan pulak sempit dengan selekoh2 tajam. aku bukak lampu tinggi dengan harapan nampak jalan sikit. memang sikit je la yg nmpak, selebihnye nampak kabus je. syufa masih lagi maintain senyap…..

aku da mula rasa tak sedap ati… kalau bukan aku yg drive, memang tak nak aku pandang cermin depan ni. sebab pikirkan keselamatan, memang focus kena bagi extra dalam pemanduan macam ni.

sekali lagi kete terpaksa aku berhentikan. kali ni bukan sebab kaget, tapi sebab ade selonggok kayu kat depan halang jalan seratus peratus. pokok tumbang tapi tak pasti sebab apa. “zee, ko bukak jap kunci. aku nk tengok jap kat depan tu”.. sekali lagi ben buat perangai pelik. aku unlock kete macam yg die suruh.

lepas je ben keluar dari kete, mate aku da usya stering lock yg macam kayu besbol kat lantai seat belakang. aku adjust kedudukan stering lock tu supaya dalam range capaian aku. sebab aku terpikirkan kemungkinan pokok tumbang ni berkaitan dengan cubaan untuk merompak.

“apsal ko berhenti. ape ben buat kat lua tu?” syufa bersuara selepas lame menyepi. “jalan block. pokok tumbang”, ringkas jawapan aku bagi. siot punye membe, bole die bantai membuta.. senang betol die tido. nobita sungguh..

“dah… u-turn…u-turn… gerak cepat!” ben masuk dengan muka control cuak. tak banyak cakap, laju je aku buat three-pointer lepastu terus memecut. kabus aku tak pasti bile ilang, tapi penglihatan memang da clear sikit waktu tu.

“apsal ben?”

“laju sikit, nanti baru aku cite..” jawab ben atas pertanyaan aku tadi. keadaan kembali senyap sepanjang perjalanan patah balik ke KL. walaupun tak bercakap, aku tahu syufa berpikiran same macam aku. there must be something wrong…. yep… aku pasti die pun pikir ayat omputeh tu.

tanpa sedar, kitorang da smpai kat traffic light depan UIA. lampu hijau mase tu. aku teruskan perjalanan nak buat u-turn atas flyover dekat simpang taman ape ntah yg area lrt gombak tu. cite pasal taman tu, nasi kukus ayam dara die, perghhhh…. sedap doh.. seyes tak tipu.

ok.. kejadian pelik berlaku mase aku nk u-turn. waktu tu memang tak banyak kete.. aku dengar bunyik kucing mengiau.. da tiga ke empat kali dgr mengiau cmtu, aku bukak tingkap untuk pastikan betul ke tak ape yg aku dengar tu.. yep. memang bunyik kucing. tapi kat mana?? “korang dengar bunyik kucing kan?” aku tanya kat syufa dan ben. dua2 tak nak jawap. tapi muka macam tengah pasang telinga nak dapatkan kepastian.

aku buat keputusan berhenti dekat shell depan tu. dari tadi tahan nak terkucil. sambil tu bole check mane datang bunyi kucing tu. yg pasti memang aku dengar clear suare kucing mengiau. maintain je volume die, tak slow pun bunyik ngiau tu mase kete bergerak. so, aku amat pasti bunyi tu datang dari dalam kete…..

“ngiau…..ngiau….” suara kucing yg dibuat syufa. aku baru balik dari toilet mase ni. “ngiau… ngiau..” kucing tu jawab balik. malas aku nak tanye ape yg dorang bualkan. sepatah haram aku tak paham bahase kucing ni. aku join misi mencari kucing. “dengar kat area engine ni la” ben bersuara memberi pendapat.

aku?? …terus bukak hood kete.. (jgn marah ye nell.. hehe)

cari punye cari, memang sah ade anak kucing dalam tu. duduk area depan dekat dengan no plet kete. kucing tu masih mengiau ketakutan barangkali. engine masih panas waktu tu. tanpa membuang masa, aku amik tools yg ade dekat bonet kete. tak sempat nak kuarkan tools, kucing tu da ade dalam dakapan ben. power btol mamat ni. tahan panas engine tu.

“macam mane bole ade anak kucing dekat situ?” aku dengan ben serentak pandang syufa lepas die mengeluarkan soalan tu. “anak kucing ko ke ni?” tanye aku.. aku tahu syufa ni cat lover dan ade bela kucing.. syufa menidakan nye. “macam mane bole tak perasan ade kucing dalam ni” soalan ben membuatkan aku berfikir. macam tak logik pun ada. lama kot perjalanan tanpa henti.. melainkan waktu kabus dengan pokok tumbang tu.. bayangkanlah dengan jalan tak rata, berlubang-lubang.. engine panasnye lagi… selalunye, kalau kucing ade dalam tu, kete baru je jalan beberapa meter da bole dengar die mengiau. sebab aku pernah alaminye suatu ketika dulu.

lebih kurang 23 minit jugak la kucing tu berada dalam dakapan ben. comel pulak tu. kitornag namekan die ben jr (junior).. tapi kesian die sebab masih tengah takut. gigil badan. “so, camne plan kite ni? still nak continue ke atau batalkan?”, syufa bertanya mendapatkan kepastian. “batalkan la. kite balik rumah”, aku menjawab. kitorang pun balik rumah, tido….

ok, aku tipu pasal batalkan tu. kalau batal, mane datangnye “bermalam di amber court” tu.. sampai pun belum lagi… aku cadang untuk teruskan plan asal.. tapi sebelum tu, kitorang kene cari tempat selamat untuk ben jr ni dulu memandangkan situ area highway, dengan lori2 yg lalu lalang. terlalu bahaya untuk makhluk secomel ben jr ni untuk menetap. tempat selamat yg aku bole pikirkan waktu tu dekat taman koperasi polis. tak jauh sangat dari situ. ade satu padang dekat dengan shop lot dan kedai2 makan. area kolej unikop kalau tak salah aku

sampai je tempat tu, ben jr dilepaskan dekat padang. ben hanya berdiri sepi sambil memandang si ben jr ni berlari riang di atas rumput sampai hilang dari pandangan. maybe dorang da create bonding sepanjang mase yg singkat tadi tu.

sekali lagi smart tag syufa aku letakkan atas dashboard kete. tettt… palang tol terbukak memberi laluan kete yg dinaiki kitorang bertiga. sebaik saja kitorang melepasi stesen bhp, syufa bersuara “ko nampak ape ben mase ko snap gambar pokok tumbang tadi tu?”… sedap je dia kemukakan soalan tu kan. yg drive aku kot. mentang2 die ade tedi bear.. nak aku rampas takut die meracau plak nanti. “ntah la. mcm mimpi pun ade. tapi aku nampak sepasang mate merah kt celah pokok. pastu bende tu mcm itam ade bulu2 sket”, ben memulakan bicara. dari apa yg ben ceritakan kat kitorang, die mase tu macam tergerak hati jugak nak tengok pokok tu tumbang sebab kerje manusia ke atau sebab semulajadi. lepas die nampak sepasang mate tu, die ade bagitahu yg die dapat rase macam hembusan halus dekat telinga kanan die. tu yg menyebabkan die ambik keputusan untuk masuk kete balik. “ko biar betol… ko nampak jelas ke bende tu”… syufa eksaited untuk mendapatkan penjelasan ben. “aku pasti ape yg aku nampak dan rase. tapi kalau ko tak caye, kite patah balik. ko stay la situ sampai jelas”, ben seakan kecewa selepas penerangan panjang lebar beliau dipertikaikan. satu cadangan yg memang aku tak kan ikut..

“ape tu??”, celupar mulut ben menegur. kalau la ade button eject seat belakang, da lame aku tekan. aku still drive dengan berhati hati walau dalam hati hanye tuhan saje yg tahu.. betapa cuak dan berdebar-debar nye rase didalam ni.. ditambah dengan sedikit makian utk ben. semasa kete semakin hampir dengan selekoh dimana batu tu berada, perasaan aku yg takut ni diselang seli dengan perasaan curious. tanpa izin dan kehendak hatiku ini, mate aku menoleh ke arah batu tersebut..

kain putih… mesti ade budak nakal yg nak kenekan orang ni.. itu yg bole aku imagine bagi menghilangkan rase cuak dalam hati ni.. memang kain putih pun yg aku nampak.. cuma kesahihan nye, hanye tuhan je yg tahu…

“korang tak rase ade tanda2 nak balik kl ke? ” syufa bersuara setelah lame menyepi. sepanjang naik genting dari simpang bawah tadi die senyap. “kain je tu. bukan ade ape2 pun”, aku cuba menenangkan kembali keadaan. aku tau aku pun tak pasti ape yg aku lihat tadi. “ntah la. fizee ni amik selekoh laju sangat tadi, tak sempat nk tengok. ko rase ape bende tadi tu syufa?”, ben mengemukakan soalan cepumas kepada syufa smbil mengkritik pemanduan aku. ape die nak aku berhenti pulak ke kat situ. memang tak laaa…..

“aku tak nampak ape2 tadi. aku tutup mate”, syufa memberikan jawapan, sekaligus menamatkan perbincangan pasal bende putih tu. aku dengan ben pun malas nak panjang2 kan lagi. anggap je la ade kain cadar hotel melayang dibawa angin lalu terlanding atas batu bertindih tu.

setibanya kami di atas genting tu, port pertama persinggahan adalah di stesen minyak.. ala, yg kat atas tu. stesen die kecik je, tak besar pun.. tujuan berhenti situ pun sebab nak kosongkan tank penuh kitorang ni.. sejukk gile kot kat atas genting malam2 camtu… gigil jangan cakap la… tu yg tak tahan nak terkucil tu.. memandangkan tandas pun cenonet (kecik), kami mengambil nombor giliran.

giliran pertama, si ben.. aku dengan syufa usya2 dulu view kat situ.. waktu tu, kitorang da nyalakan rokok. dont worry guys, stesen minyak tu da berhenti beroperasi. maybe sebab ade construction and renovation dekat taman tema genting. agak berhabuk situ pun.. ok, mase ni aku da start pelik.. aku sedut rokok macam biase.. tapi yg menjadi misteri bagi aku ialah mase aku hembus tu, asap die tak habis-habis.. aku sedut lagi sekali… then hembus…. fuhh.. fuhh… fuhh… sampai nak putus nafas aku hembus.. still tak habis jugak asap kt mulut aku ni..
aku pandang syufa……

“ko jangan nak buat muka pelik zee.. sejuk camni ko hembus lapan ratus kali pun still kuar asap”, pintas syufa sebelum sempat aku bersuara ape2.. hek ele.. manela aku nk terpikir. bukan hari2 aku isap rokok kat genting waktu malam camtu. tapi walau ape2 pun, misteri asap infiniti aku tu da terungkai.

“next”, ben keluar menggigil sambil tersenyum kelegaan.. aku pas rokok yg tak sampai separuh tu suruh ben pegangkan dulu. turn aku. lame da menyimpan.. hehe… lepas aku kunci pintu tu, err.. tak perlu kot aku cite detail.. cume nak story sket. mase tengah ingoing process kosongkan tank tu, aku rase macam bunyi dengusan kat telinga…

ahhh.. sudah.. getus hati aku.. takkan bende tadi ngikut sampai ke sini… takpe.. aku still maintain cool.. buat tak tahu.. sebab waktu tu, priority aku nak kosongkan tank. ape nak jadi selain tu aku cuba untuk taknak pikir.. tapi malaun ni bole pulak main cuit2 cuping telinga aku.. aduhh… lemah btol aku kalau bab2 cuit telinga ni. aku belum kawin kot…

nak je aku tepis tangan yg mencuit ni.. tapi aku tahankan je niat tu… sebab baru aku teringat yg aku ni tak berape nak berani sangat. buatnye terase betol tangan orang mase aku tepis tu, tak ke bertaburan rempah kurma dalam seluar aku ni.

lepas setel semua, aku keluar cepat2 dari toilet tu.. menggigil jgak la aku nak bukak selak pintu.. tapi lepas pintu toilet terbukak tu, aku maintain cool balik macam takde pape.. eleyhh, macam korang tak pernah buat camni kan.. malu la kalau membe tau kite menggelabah…

giliran syufa masuk.. aku cuba berjalan semacho mungkin sambil control cool and sambung balik rokok yg aku suruh ben pegang td. tapi sempat dua kali sedut je da abis.. da tinggal hujung2 je rokok tu.. ciss..

tak sampai seminit kemudian, ‘gedebangggg’ bunyik pintu toilet dibuka dengan kasar. abaikan bunyik efek tu. aku takde dolby digital surround system…. ok.. mase tu aku ngan ben trus terkejut sambil berpaling arah tandas.. syufa keluar tergesa-gesa dengan muka seposen die.. “ko apsal” tanye aku.. syufa still dengan muka seposen die menjawab “takde pape. jom la gerak pergi tempat lain pulak”.
eleyhh.. macam la aku tak tau die pun kene usik jugak dalam tu.

lepas je gerak dari situ and kitorang story2 after that, rupenye baru la aku tau yg ben pun same kene kacau jugak dalam tandas tu. cuma bezanye, aku dengan ben expert control macho.. tak macam syufa….

next stop, check in dulu.. kalau nak citer perjalanan ke amber court ni, horror die.. fuuhhhh…lepas je roundabout kecik dekat stesen petron besar tu, ade simpang masuk. lepas je masuk tu, kiri kanan view scary je. dengan bangunan2 terbengkalainye, hutan2.. tapi nak buat mcm mane.. situ je yg dapat murah. dalam rm120 semalam, si ben deal kan dengan ulat. lagipun buat syarat je sebab kalau da bujang tu, activity malam memang overnight la tak tido.. aku drive kete slow je lalu jalan tu.. jalan pun tak bape nak elok sangat.

ketibaan kami disambut dengan sinaran spotlight besar pondok jaga amber court tu. silau die… pergghhhh.. rase macam nak flying kick je tedi bear si syufa ni. ye… memang aku jeles die dapat peluk tedi bear sedangkan aku kene drive. penat kot dengan baru balik dari keje siang tadi.. huuuu.. T_T

selepas melepasi pondok jaga yg lampu die kerek semacam tu, kitorang sampai dekat perkarangan amber court. aku parking dekat depan sikit pada loby tepi hutan tu. saje parking situ sebab first time datang, tak tahu nak parking kat mane.. so lepas turun tu, activity meregang badan yg letih dilakukan secara berirama.. dimulai dengan aku… pastu aku lagi… dan lagi… aihh.. dorang ni tak letih ke. aku sorang je menggeliat..

ade la dalam 10 minit kitorang tunggu barulah ulat sampai bagi kunci and tunjukkan bilik. masing2 batery phone da low.. memang tunggu mase je wall plug nak digunakan secara rakusnye untuk mengecas phone.. oh.. sebelum terlupa, nak citer yg lift die.. ya ampun… slow bangat deh… bole dikategorikan usang jugak la.. tapi still bole digunakan. bunyik kabel2 lif sume bole dengar mase kat dalam tu…

mase sampai je depan rumah tu aku da rase tak syok.. pintu die pakai engsel letak solex je beb.. rase tertipu pun ade mase tu.. tapi bile pikir balik, bukan aku nak honeymoon bulan madu ditasik layu pun kat situ. so, hadap je la.. da bayar da pun..

‘kriookkk…. ‘ sekali lagi tidak menggunakan dolby digital surround system.. lepas je buka pintu masuk tu, angin menerpa kemuka orang yg berada kat depan pintu tu.. ben dengan ulat tu la yg kene.. kuat gile angin waktu tu. tapi takdela macam ribut.. cuma agak kuat.. rupa-rupanya sliding door balcony tak tutup. patut ler angin kuat… so, si ulat ni pergi la tutup sliding door tu. lepas pada tu, dia mintak diri. ade hal katenye…. ye la, sape nak die stay lelame.. kitorang tak pernah ajak pun die stay skali.. poyo je ayat mintak diri.. puii…

long story short.. kitorang da kat kl waktu tu…. itu kalau long story short la.. kalau sebetulnye, lepas je ulat tu blah, macam biase la check bilik and bende2 yg ade kat dalam tu. bukan bende yg scary tu.. maksud aku facilities yg ade.. perabot, katil, sofa semua ape yg ade la dalam tu. yg paling penting wall socket nak cas phone. tapi satu bende yg aku perasan, apartment tu memang kurang maintenance. kalau setakat perabot lame tu, orang bujang mcm kitorang ni tak kesah sangat. cuma bau tu je la yg kurang menarik minat.

apartment tu ade dua bilik.. tapi kitorang port kat satu bilik je. senang, ade bilik air skali.. korang jangan pikir bukan2 eh.. babab nanti…

so, lepas je cas phone and lepak2 ilangkan penat tu, aku dapat rase kandungan nikotin dalam darah aku berkurangan. syufa mase tu dalam toilet. tengah membuang kot ape yg die tak sempat nk buang mase dekat stesen minyak tadi tu. aku ajak si ben hisap rokok dengan aku kat luar balcony sambil menikmati suasana sunyi malam. dari balcony tu, kite bole nampak balcony unit sebelah. memang mate aku macam ade gps tracker malam tu. ade amoi plak dengan baju tidor kt unit sebelah… dengan warna cream peach ala2 pink cair tu, ditambah dengan kain satin yg licin plak… aduhhh.. aku genggam kemas rokok kat celah jari aku supaya tak terjatuh macam iman aku yg dah berterabur waktu tu..

aku palingkan pandangan aku kat ben untuk membantutkan segala bende yg aku rase waktu tu. mase ni aku da start berpikiran waras.. aku start terpikir ape yg amoi tu buat sorang2 dekat balcony tu. nak kate isap rokok, tak… takkan amik angin pulak. gelap je pun view, nampak utan samar2.. otak aku da start fifty2 mase ni.. sama ade orang ataupun bukan. tapi mungkin jugak die gaduh dengan partner die ke.. merajuk.. tu yg duduk dekat balcony sorang2. ben mase ni tengah sedap dok usya.. haishh.. tak bole jadi ni.. aku terjebak sekali lagi dalam kegiatan tersebut.

“DUP!!!”…. macam tu la dapat aku bayangkan bunyik jantung aku mase tu. denyutan jantung macam ala2 terhenti seketika. amoi yg aku dengan ben usya tu terjun dari balkoni tingkat 9… dengan tak cakap banyak aku dengan ben masuk tutup sliding door tu. terus masuk bilik… rokok yg aku isap tadi aku da tak ingat kat mane.. tapi si ben punye masih kat bibir die.. shilanattt.. sempat lagi selamatkan rokok…

“ok jugak tu. da alang2 kat sini. tapi singgah mane2 dulu cari kopi panas”, kata syufa sambil keluar dari tandas. aku pandang ben.. ben pandang aku balik.. rokok still dekat bibir die.. ape yg syufa ni mencarut. aku da la baru lepas kena mini heart attack. si ben ni pulak macam cuba berinteraksi dengan aku melalui renungan mata. aku pun tak pasti macam mane aku bole paham. kitorang amik sweater terus blah pergi kat kete..

mase dalam lift nak turun tu, korang bayangkan la sampai butang lift pun bole buat aku rase takut nak tenung lame2.. insiden yg tak sampai brape minit lepas still terbayang dalam kepala aku ni.. aku sampai tak berani nak pandang indicator lif waktu tu. aku tunduk bawah je pandang kaki ben… seluar jean die da start macam nak koyak kat lutut. terperasan pulak waktu2 macam tu.

sampai je dekat kete, aku masuk terus start enjin kete. kali pertama start tak hidup.. dua kali start baru enjin hidup.. fuhhh.. lega sikit rase.. cepat betul enjin sejuk.. aku turun handbrake, pastu masuk gear D… kat dashboard kete keluar tanda seru kaler merah. ahh sudahhh…. aku tekan minyak, kete berjalan…. tapi berbunyik “ting..ting..” tak henti2. aku pakai seatbelt tapi still bunyik jugak… aku stop sebelum sampai pondok jaga tu.. aku pandang syufa, die senyap buat muka sposen die tu. “mungkin bonet tak tutup rapat. kejap aku tutupkan”, ben terus keluar pergi tutupkan bonet. lepas je ben masuk balik, aku turunkan handbrake, masuk gear D balik.. same.. tanda seru still on.. syufa bagi cadangan suruh jalan je dulu.. aku ikut cadangan empunya kereta….

lepas je pondok jaga, kabus semakin tebal. jalan sempit dan agak menurun.. aku tak bole nak bawak laju pun.. ati aku memang agak cemas waktu tu dengan bunyik warning kete lagi menambahkan kerisauan aku.. aku cuba fokus dengan pemanduan. kedepan aku duduk, tak sandar kat driver seat. suasana dalam kete sunyi..semua senyap tak cakap ape2

lepas je sampai simpang masuk dekat roundabout, aku terus drive ke stesen petron yg besar dekat situ. terang benderang stesen tu. aku stop kan kete.. amik ketenangan.. terasa agak lega dan selamat.. lebih kurang seminit jugakla lepas stop tu kitorang still tak cakap ape2.. dalam kepala semua masih serabut dengan kejadian2 yg tak masuk akal tu kecuali si syufa ni. die just serabut pasal tanda seru dengan bunyik warning kete tu je.

sesi mengcheck kete dilakukan.. aku bukak hood depan, check kalau2 ade wire yg putus. aca2 je tu. aku bukan reti pun check wiring kete. setakat usya kalau2 ade hos tak connect tu bole la. base on logik je.. dalam mase yg same, aku usya kalau2 ade kucing plak lagi ke kat dalam tu… fuhh… takde kucing… first time as a cat lover, aku rase tak hepi kalau aku jumpe kucing lagi dalam tu..

>Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2mP3CF4

✍ Sumber : ☕ Siakapkeli


Mukah Pages memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap jam tanpa henti dari pelbagai sumber. 📲 📖 Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.